Čtvrtek 2. května 2024, svátek má Zikmund
130 let

Lidovky.cz

Panasonic trápí ztráta. Stále roste

Česko

Panasonic je už třetí čtvrtletí po sobě ve ztrátě. Japonský výrobce elektroniky doplácí především na pokles poptávky po televizorech.

Tržby audiovizuální divize klesly oproti loňskému roku o čtvrtinu.

TOKIO/PRAHA Dražší televizory v krizi tolik netáhnou. Doplácí na to vedle Sony a Sharpu, které oznámily ztrátu minulý týden, i další velký japonský výrobce elektroniky, Panasonic. Ten vykázal v druhém čtvrtletí ztrátu 53 miliard jenů (přes deset miliard korun).

Ztráta byla nicméně nižší, než očekávali analytici oslovení agenturou Bloomberg. Ti odhadovali, že firma ztratí 77,5 miliard jenů.

Tržby klesly Panasoniku v každé ze sledovaných kategorií. Divize vyrábějící televizory, notebooky, fotoaparáty a audiozařízení klesla o pětadvacet procent oproti stejnému období předchozího roku. Právě snížení poptávky po těchto klíčových částech portfolia je zodpovědné za větší část ztráty Panasoniku, kterou firma vykázala už potřetí v řadě.

Dobře se Panasoniku neprodávaly ani klimatizace a bílá technika, kde zaznamenal devatenáctiprocentní pokles. Firma tak za polovinu svého fiskálního roku, který skončí v září, vykáže podle odhadů ztrátu v přepočtu přes osmnáct miliard korun. Lepší vyhlídky I přes trvající ztrátu je firma optimistická. Předpokládá, že v příštím čtvrtletí vydělá více, především díky zvýšení poptávky a oslabení japonského jenu vůči dolaru. „Znamená to, že očekáváme nižší ztrátu díky nárůstu prodeje a snížení nákladů,“ řekl LN ředitel české a slovenské pobočky Panasoniku Jiří Opletal.

Firma chce mít do příštího března globálně dvanáctiprocentní podíl na trhu plochých televizí. V minulém čtvrtletí se přitom podle analytiků propadla v tomto odvětví ze čtvrtého na páté místo.

Panasonic na druhou stranu chce od antimonopolních orgánů povolení spojit se s menším rivalem Sanyo Electric. Tím by se Panasonic stal největším hráčem na trhu s nabíjecími bateriemi, včetně těch do hybridních aut, po kterých se předpokládá do budoucna vysoká poptávka. Panasonic si nevede příliš dobře ani v českých internetových obchodech. Čeští zákazníci jsou podle jejich představitelů orientovaní hlavně na menší televizory a technologii LCD.

Panasonic se naopak soustřeďuje hlavně na větší úhlopříčky a na plazmovou technologii, jeho televizory tak patří mezi ty dražší.

„V internetovém obchodě Kasa.cz mají plazmové televize osmnáctiprocentní podíl, drtivou většinu tak tvoří LCD televize. Panasonic navíc u nás ztrácí svůj podíl ve prospěch korejských značek LG a Samsung,“ vysvětlila Jitka Součková, marketingová manažerka Kasa.cz.

Podle ní ztrácí Panasonic i podíl mezi LCD televizemi, když se zákazníci přiklánějí k levnějším značkám. „Loni měl Panasonic podíl dvacet procent, letos jen pět,“ dodala Součková.

To, že vyšší úhlopříčky tolik netáhnou, potvrzuje i největší český prodejce elektroniky, Alza.cz. „Zákazníci dávají obvykle přednost menším úhlopříčkám, nejvíce se prodávají dvaatřicetipalcové LCD televize,“ vysvětlil marketingový ředitel společnosti Jan Samko. Důvodem je podle něj jednak to, že Češi jsou „televizním“ národem a nepotřebují velké televize na sledování filmů z DVD či disků s vysokým rozlišením, ale také to, že mnoho lidí žije v menších bytech, kam se velké televize prostě „nevejdou“. „Rozumné plazmy začínají na 42 palcích, to je úhlopříčka přes metr,“ řekl Samko.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!