Neděle 28. dubna 2024, svátek má Vlastislav
130 let

Lidovky.cz

Pane ministře, naopak: ať policie na silnici přitvrdí

Česko

ÚHEL POHLEDU

Ministr vnitra Ivan Langer navrhuje řadu změn, kterými chce zvýšit bezpečnost v dopravě. Jednou z hlavních je zvýšení hranice výše škody u nehody bez zranění, při které by bylo nutné volat Policii ČR. Odhlédneme-li od zvýšení prostoru pro pojišťovací podvody bez přítomnosti policie, možného nárůstu následných občanskoprávních sporů, má návrh jednu klíčovou slabinu. Je to zbavení policie odpovědnosti za vyšetření společensky velmi nebezpečného chování.

Kde jinde by chtěla policie hledat řidiče, kteří nezvládají své vozidlo, jsou bezohlední, jejichž porušování předpisů vede až ke způsobování reálných škod? Kteří tentokrát jen díky shodě šťastných okolností nikoho nezranili či nezabili? To bychom se mohli také dočkat toho, že policie bude vyšetřovat znásilnění žen, jen pokud dojde ke zranění či smrti oběti. Ostatní, lehčí případy znásilnění nechá také na dohodě zúčastněných?

Pokračování na straně 10

Pane ministře, naopak: ať policie...

Dokončení ze strany 1

Vytvoří si větší prostor na šikanování mužů, kteří se otáčejí za pohlednými slečnami? Potenciálních násilníků?

Další navrhovanou změnou je provázání bodového systému s výší povinného ručení. Opět nechme stranou drobnosti, jako že body sbírá řidič, pojištěno je auto, řidič nemusí žádné auto vlastnit, naopak i batole může být vlastníkem auta. Povinné ručení je pojištění odpovědnosti za škody způsobené provozem motorového vozidla. Do výše pojistného nechť se promítá způsobená škoda, ale pokud do ní budeme promítat i přestupky bez způsobené škody, mělo by se pojištění vztahovat i na placení pokut za přestupky. Jakékoliv finanční sankce za přestupky bez způsobené škody (a zvýšení pojistného je finanční sankce), by měly být vybírány policií, a nikoliv soukromými subjekty - pojišťovnami.

Vymáhání škody na viníkovi nehody je správný směr, ale již první diskuse směřují opět k provázání s bodovým systémem a tím rozmělnění tohoto nástroje. Navíc nikde se nehovoří o tom, že během vymáhání může viník klidně dál brázdit silnice.

Hranici škody je nutné snížit, a ne zvýšit Jaký systém opatření by měl být zaveden, aby byl účinnější?

Základním prvkem tohoto řešení je tvrdé vyžadování osobní odpovědnosti za škody. Pokud někdo není schopen nést následky svého jednání, tj. dostát své osobní odpovědnosti za řízení motorového vozidla, musí to mít dopad do jeho práva řídit motorové vozidlo. Jednoduchá a spravedlivá rovnice. Pojišťovny by měly mít zákonnou povinnost vymáhat škodu po viníkovi nehody s jakoukoliv výší škody na cizím majetku a zdraví. Policie by k tomu měla dodat důkazní materiál, tj. nehodu vyšetřit. Je nutné naopak snížit hranici škody, ke které by byla povinnost policii volat, na například 5000 korun.

Tento systém by měl několik efektů - snížení průměrné výše povinného ručení, odhalení pachatelů nebezpečného jednání (řada menších škod vzniká při špatně odhalitelných, ale velmi nebezpečných přestupcích jako nedání přednosti v jízdě, nesprávné předjíždění, alkohol za volantem, nevěnování se řízení, nedodržení bezpečné vzdálenosti, které v jiné situaci mohou končit i tragicky - viz nedávné vrakoviště na D1), a citelný postih viníka, jemuž by mělo být odebráno řidičské oprávnění do doby, než policii doloží úplnou úhradu škody pojišťovně (případně kauci převyšující odhad).

Povinné ručení by pokrývalo pouze nevymahatelné škody, časový rozdíl mezi plněním poškozenému a vymožením od viníka a škody způsobené selháním technicky způsobilého vozidla. Konečně by se povinné ručení stalo pojištěním odpovědnosti za škody způsobené provozem vozidla, a ne řidičem.

Jízda bez řidičského oprávnění a ujetí od nehody by musely být posuzovány jako trestný čin obecného ohrožení s odebráním řidičského oprávnění doživotně.

Bodový systém je třeba redukovat na přestupky skutečně závažné, s reálným ohrožením ostatních účastníků. Monitorovat takové chování bude nákladnější, ale výše pokut může být stanovena tak, aby výnosy pokryly náklady.

Pokud k tomu přidá pan ministr hmotnou motivaci ředitelů dopravní policie vázanou na počet usmrcených a vážně zraněných osob v regionu jejich působnosti, mohl by takový systém zachránit řadu životů a ukáznit nebo vyřadit z provozu bezohledné a hazardující řidiče. Dnes je každé sté úmrtí člověka způsobeno dopravní nehodou.

***

Názory v této rubrice nemusejí vyjadřovat stanovisko redakce

Bodový systém je třeba redukovat na přestupky skutečně závažné, s reálným ohrožením ostatních účastníků

O autorovi| PAVEL RUSÝ, statistik a analytik, zabývá se výzkumem veřejného mínění

Autor: