Pátek 24. května 2024, svátek má Jana
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Papír jen tak nevyhyne

Česko

VŠECHNO JE JINAK

Poslední dobou se stalo velice módním, když více či méně zasvěcení oznamují konec tištěných médií. Ano, doba, kdy se klesající křivka „printu“ protne s tou stoupající internetovou, se sice nezadržitelně blíží, ale nevěřte tomu, že si už za pár týdnů nebudete tento deník moct koupit a nezalistujete oblíbeným časopisem. Dokonce ani šustot novin u ranní kávy nebude hned tak nahrazen přesýpacími hodinami webového prohlížeče.

Tištěná média jsou obecně na ústupu, avšak stále se v nich točí nesrovnatelně více peněz - i v době krize a hromadného šetření je objem papírové inzerce pořád mnohem macatější. Pravda, na webu je inzerce také hodně, ale zkuste porovnat hodnotu inzertní celostrany v průměrném časopisu a tentýž údaj u bannerového poutáku na průměrné internetové stránce. Dokud tištěná média dokážou přinášet dostatečné množství peněz, nebude jejich zánik tak rychlý, jak se někdy avizuje.

Smutnější je, že se i do této oblasti promítne krvavý byznys, o přežití nebo smrti toho či onoho magazínu bude rozhodovat šikovnost obchodních týmů. Na nich záleží a stále více bude záležet, kolik peněz pod tlakem dovnitř přinesou a zda se titul bude pohybovat v červených, nebo černých číslech. Ať už se ale vývoj stočí kterýmkoliv směrem, smrt tištěných médií určitě nepřijde ze dne na den, tituly naopak z trhu budou mizet postupně a myslím, že hodně rozvláčně.

Velkou výhodu na startovní čáře sprintu za přesunem do online světa mají již dnes vydavatelství, která s předstihem přešla na kombinované redakce. Záměrně neříkám čistě internetové vydavatelské domy, jelikož několikaleté budování značky v podobě tištěných titulů považuji za nejlepší povolený dopink: v ideálním případě „print“ živil ne tolik prosperující webová média a pomáhal jim prosadit se, postupně se ale role obrátí a z živitele se stane chráněnec.

Pokud má nyní vydavatelství ve svém portfoliu jak tištěná média, tak internetové tituly, bude pro ně mnohem snazší plynule přecházet na nové médium a postupně přelít čtenářskou obec ke vstřebávání moderní online formy. A to je další z důvodů, proč tisk jen tak nevyhyne. V řadě případů jej online vydání udrží delší dobu nad vodou.

Logicky přichází otázka, jak na tom budou v současnosti čistě papírová vydavatelství, která nemají silného (nebo alespoň ne úplně slabého) hráče v oblasti webových titulů. Jednou z možných cest je snažit se naskočit do rozjetého vlaku, a tedy „na poslední chvíli“ spouštět projekty, které se možná chytnou. Problém je ale v částečné přesycenosti - zkuste vytvořit nový webový projekt, který bude fungovat a k němuž se lidé budou rádi vracet, který navíc bude něčím originální a neutopí se v moři konkurence, jež má náskok.

Proto se dají spíše čekat další velké obchody se zavedenými značkami, přesuny redakčních týmů a pohyby v managementu. Pokud je na trhu tištěných médií dostatečně silný hráč, najde si kvalitního partnera mezi již existujícími webovými projekty a navážou spolupráci. Stejný princip platí i pro druhou stranu: velké vydavatelství s online zázemím koupí v předsmrtných záškubech se cukající tištěný titul nebo celý vydavatelský dům, investicí podrží jeho značku na trhu, a poté ji sám schová pod křídla svých webových projektů. V obou případech může být symbióza nadmíru úspěšná, jelikož čtenářům postupně ukáže „tu správnou cestu“ s minimálními ztrátami. A hlavně se jedná o další cestu, jak prodloužit život doteď úspěšnému tištěnému titulu.

Se samotným papírovým deníkem totiž v dnešní době jen tak snadno neprorazíte. Pokud někdo chce rozjet tištěný titul, musí myslet hlavně na to, nakolik bude úspěšný se zisky z inzerce. Jestliže se rozjíždí webový projekt, často je to se slovy: „Uvidíme, jak se tomu bude tak po roce nebo dvou dařit.“ V této oblasti to ale tištěná média (bohužel) prohrávají na celé čáře, jelikož jejich náklady a případné reálné ztráty jsou mnohem vyšší. Nižší riziko citelných ztrát v případě neúspěšného webu je tak katalyzátorem pro vytváření nových projektů online, především u menších vydavatelství.

Pokud opustíme svět peněz a kolotoč výdělků nebo prodělků, narazí hrobníci oblíbených tištěných médií také na jejich dlouhou tradici. I když budou noviny a časopisy na stánku morálně zastaralé a z velké většiny je vytlačí internet v počítači nebo v mobilu, z pohledu čtenáře bude situace podobná jako v případě knih. Nabídka na trhu se zúží a v určitých oborech si vydavatelé nesplní americký sen rychlého zbohatnutí.

Myslíte však, že si již za pár měsíců většina čtenářů do vlaku nekoupí časopis či noviny, ale raději si ráno stáhne zpravodajství do mobilu nebo na peronu otevře notebook a začne hltat novinky z jeho obrazovky? Až taková doba nastane, pak to bude opravdu známka definitivního konce tištěných médií. Ale na to máme všichni ještě dost času.

***

Tištěná média jsou na ústupu, avšak stále se v nich točí nesrovnatelně více peněz. Dokud dokážou přinášet dostatečný zisk, nebude jejich zánik tak rychlý, jak se někdy avizuje. Ani přesýpací hodiny webového prohlížeče šustění novin jen tak nenahradí.

O autorovi| Ondřej Bitto, novinář Autor je zástupce šéfredaktora časopisu Computer a serveru Živě.cz

Autor:

Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění
Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění

Spousta důchodců si dnes přivydělává, aby zvládli zaplatit stále rostoucí výdaje a nemuseli se spoléhat na pomoc svých blízkých. Podobně tomu bylo...