Pondělí 6. května 2024, svátek má Radoslav
130 let

Lidovky.cz

Paříž se rozroste na břeh moře

Česko

Přestavba dvou metropolí - Sarkozy má pro Paříž megalomanské plány, Moskva od nich ustupuje

Francouzský prezident Nicolas Sarkozy chce od roku 2012 začít realizovat projekt Velká Paříž. Už letos na podzim by měl být schválen zákon, který urychlí jeho výstavbu.

PAŘÍŽ/PRAHA Probudit se ráno v Paříži, nastoupit do vlaku a za chviličku snídat na břehu moře? S plánem, který chce zrealizovat francouzský prezident, jen co v roce 2012 obhájí svůj prezidentský mandát, to možná bude jednou snadné.

Sarkozy už před začátkem roku 2008 zadal různým architektonickým týmům, aby vypracovaly projekt pro větší a zelenější Paříž. Plány začaly nabírat konkrétnější podobu letos na jaře a výsledky jsou až do 22. listopadu k vidění na výstavě v pařížském muzeu architektury. Podle projektu by například měl být vysázen milion stromů v okolí letiště Charlese de Gaulla. aby tak vytvořily nové „plíce“ metropole. Město by se mělo navíc rozrůst o komplex parků, které by vytvořily jakýsi „pařížský Central Park“. Nejdůležitější by ale mělo být podstatné rozšíření ekonomické čtvrti La Défense.

Mezi architekty, které si Sarkozy pozval do Elysejského paláce byl i Richard Rogers, který spoluvytvářel známé pařížské Centre Pompidou. „Nechci jen virtuální město, chci projekty. Máte prostředky a absolutní svobodu snít,“ řekl jim a dodal, že chce kompletně přestavět hranice, dopravu i její trasy a estetiku města. Přitom zdůraznil, aby byl brán v potaz dopad nové infrastruktury na životní prostředí. Podle jednoho z nejodvážnějších návrhů od architekta Antoina Grumbacha by se Velká Paříž proměnila v obří metropoli podél řeky Seiny. Pohltila by tak město Rouen a přístav Le Havre. „Le Havre se musí stát pařížským přístavem,“ řekl architekt nedávno listu Le Parisien. „Všechna velká města budoucnosti by měla mít svůj přístav. Díky nové rychlé lince tak pro Pařížany nebude problém třeba snídat na břehu moře,“ dodal Grumbach. Podle odborníků však tato vize není v dohledné době příliš reálná. V roce 2010 by měla začít veřejná debata o nových plánech, ale už v říjnu letošního roku by měl parlament schválit zákon, který by urychlil výstavbu nové pařížské dopravní sítě v podobě superrychlých vlaků. Ty by měly propojit mezi sebou pařížské čtvrti a okolí města. „Naše cíle jsou tak rozsáhlé, že bude potřeba nových úředních postupů, které by je umožnily realizovat,“ řekl Sarkozy médiím.

Cena? Nejméně 35 bilionů eur Odborníci odhadují, že prezidentovy megalomanské plány vyjdou Francii minimálně na 35 bilionů eur počítaje pouze dopravní infrastrukturu. Na případné výtky má Sarkozy připravenou výmluvu. „Versailles také na začátku stály spoustu peněz a sklidily řadu kritiky. Když teď vidíme všechny ty peníze, které vydělávají, myslím, že to byla dobrá investice,“ řekl prezident ve francouzském rozhlase.

Hovoří se ale i o politických dopadech projektu. Díky Velké Paříži by v zemi vzrostla i moc socialistů, k nimž patří současný pařížský starosta Bertrand Delano.

Autor: