Úterý 14. května 2024, svátek má Bonifác
130 let

Lidovky.cz

Paroubek prodělal 44 milionů

Česko

Rekordní kampaň = rekordní ztráta. Žádná strana neprodělala na eurovolbách tolik jako ČSSD

PRAHA Prohráli eurovolby, a navíc přišli o desítky milionů. Sociální demokraté v těchto dnech počítají, jakou ztrátu utrpěla jejich stranická pokladna. A výsledky pro ně nejsou příliš povzbudivé.

ČSSD totiž do předvolební kampaně investovala 60 milionů korun – nejvíce ze všech stran v eurovolbách. Jenže příspěvek od státu za hlasy, které strana dostala od voličů, činí jen necelých 16 milionů korun. Prodělek se tak vyšplhal na 44 milionů korun. I v tomto případě platí, že žádná strana nemusela sáhnout tak hluboko do kapsy.

„Náklady na evropskou kampaň předběžně odhadujeme na necelých šedesát milionů korun,“ potvrdil LN hlavní manažer ČSSD Jiří Havlíček. Schodek prý ale sociální demokraty netrápí. „Pro ČSSD není předmětem její činnosti zisk či návratnost investovaných prostředků do volebních kampaní, ale prosazování jejích programových hodnot,“ obhajuje ztrátu Havlíček.

Hlas za 83 korun Příspěvek na úhradu volebních nákladů dostávají všechny strany, které získaly jedno a více procent hlasů. Každý hlas se cení na 30 korun. Vzhledem k investici 60 milionů korun tak vyšel ČSSD jeden hlas na 83 korun a jeden ze sedmi získaných mandátů v evropském parlamentu na 6 285 214 korun.

Z finančního hlediska nebyli sociální demokraté úspěšní ani v eurovolbách před pěti lety, kdy získali dva mandáty. Tehdy se do Bruselu dostali Libor Rouček a Richard Falbr, kteří letos svůj post obhájili. Do kampaně v roce 2005 investovala ČSSD 40 milionů a od státu získala zpět šest milionů korun: v porovnání s letoškem dvaapůlkrát méně.

Sociální demokraté navíc přiznávají, že si volební porážku od ODS zavinili částečně sami – což LN potvrdily zdroje z Lidového domu. Někteří členové strany se domnívají, že hlavním důvodem prohry byl vyostřený závěr kampaně, který vylekal i skalní voliče ČSSD.

„Pro naše voliče, a toho jsme se obávali už z předvolebních průzkumů, to byly volby třetího řádu, ať chceme, nebo ne. Bohužel jsme to nedokázali změnit,“ vysvětloval neúspěch ČSSD předseda strany Jiří Paroubek těsně po zveřejnění výsledků. I on ale připustil, že ne vše se sociálním demokratům v kampani povedlo podle jejich představ.

Pokračování na straně 3

Dokončení ze strany 1

„Všichni dělají chyby. Dělá je i sociální demokracie. Určitě se z chyb dokážeme poučit. Na podzim jsme schopni vést jinou kampaň, použijeme jiné nástroje, které budou účinné, a výsledek bude podstatně jiný,“ uvedl Paroubek. Jakých chyb se ČSSD v předvolební kampani dopustila, ale neuvedl. Podle informací LN si sociální demokraté myslí, že jejich voliče znechutil vyhrocený závěr kampaně. Po „vajíčkovém“ incidentu na pražském Andělu sociální demokraté v tiskových materiálech přitvrdili. Na jejich mítincích, ale i v tisku se začaly objevovat depresivní letáky s černobílou fotografií holčičky, která kouká přes zašpiněné okno vybydleného domu. „Já volit nemůžu, Vy ano!,“ zněla výzva dítěte. „Když zůstanete 5. června doma, dáte místo naděje vašim dětem naději ODS. Naději, že v případě vítězství prosadí své neférové experimenty – zavedení školného, privatizaci zdravotnictví a důchodů nebo výpověď z práce bez udání důvodu. Mám právo na lepší budoucnost,“ vyzývala holčička voliče k aktivitě. Další oranžový leták upozorňoval na „vajíčkový“ incident na Andělu s fotografiemi od vajec špinavého vedení strany. To už bylo i pro skalní voliče příliš. „Na mítincích nám ty letáky lidé vraceli. Byli vysloveně zhnusení. Do té doby jsme neměli s reakcemi problémy. Nálada mezi lidmi se zlomila tak týden čtrnáct dní před volbami,“ řekl LN jeden z členů předvolebního štábu ČSSD. Problém byl podle něj i v nezvládnuté internetové prezentaci. Místopředseda sociální demokracie Zdeněk Škromach to ale odmítl. „Je to otázka spíš dvou tří procent nerozhodnutých, které je snaha ovlivnit v závěru kampaně,“ uvedl Škromach. Podle něj ČSSD i tak v porovnáním s rokem 2004 uspěla, a to i přes laxnost voličů. „Sociální demokracie má paradoxně proevropský program, podporovala Lisabonskou smlouvu, ale naši voliči Evropskou unii až tak moc nemusí. ODS naopak vystupuje mnohdy kriticky k unii, ale voliči jí hlas dali,“ prohlásil Škromach. ÚČET ČSSD ZA EUROVOLBY Náklady na kampaň: cca 60 milionů Kč Příspěvek od státu za získané hlasy: 16 milionů Kč Prodělek: 44 milionů Kč * Jeden hlas stál ČSSD 83 Kč * Jeden mandát v europarlamentu vyšel na 6 285 214 Kč

Autor:

Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA
Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA

Na cestě mateřstvím se potkáváme s různými výzvami. V případě výživy našich nejmenších představuje kojení ten nejlepší základ. Pokud však kojení...