Pátek 17. května 2024, svátek má Aneta
130 let

Lidovky.cz

Pedagog si sám určí, co chce učit

Česko

Začal nový školní rok – Střední školy budou moci učit po „svém“. Osud maturit je v nedohlednu

Od dneška se výuka na středních školách mění.

Dorazila sem totiž školská reforma. Podle té si učitelé sami určují, jak budou jejich hodiny vypadat.

PRAHA Součástí výuky na Gymnáziu Ladislava Jaroše Holešov je i přírodovědný stacionář. Jde o týdenní soustředění v okolí Moravského krasu, při kterém si žáci prakticky ověřují, co se naučili v hodinách fyziky, chemie, biologie a zeměpisu. „Na každý den mají z těchto předmětů připravené aktivity, které musí realizovat. Na konci týdne pak vypracované úkoly odevzdají v závěrečné práci svému učiteli a ten ji ohodnotí,“ popisuje ředitelka gymnázia Blažena Kubíčková.

Právě přírodovědný seminář je součástí Školního vzdělávacího programu, který si učitelé holešovského gymnázia vymysleli. Podle vlastních programů zde učí již tři roky. Možnost určit si, jak bude vyučování vypadat, škola vítá.

„Pro žáky to znamená, že si praktickými úkoly ověří, co se v teoretických hodinách naučili,“ dodala. Aby škola učitele i žáky bavila Učit podle vlastních pravidel musí všechna gymnázia a velká část středních odborných škol od dnešního dne. Je jen na samotných učitelích, jak výuka bude vypadat a jak bude je i žáky bavit. Pro žáky by mělo skončit i věčné biflování vzorečků a dat, naučit by se měli získané informace používat v reálném životě. V praxi by to mělo vypadat tak, že se třeba budou propojovat jednotlivé předměty.

„Dodnes se žáci v předmětech učili téměř identické věci a jejich dělením na různé předměty se ztrácela logická návaznost,“ vysvětlila mluvčí Národního ústavu odborného vzdělávání Zoja Franková. Nyní když budou žáci v dějepise probírat velkou francouzskou revoluci, v zeměpisu se zaměří na Francii a v občanské výchově pak na politické zřízení této země.

Další novinkou je, že školy mohou více využívat takzvané projektové vyučování. „Ve škole se třeba domluví, že se celý týden bude učit o zdraví, a zvolí si k tomu celou řadu metod,“ řekla Franková. Škola se může domluvit s blízkou nemocnicí na nějakých přednáškách a exkurzi. V matematice se pak mohou zaměřit například na výpočet svého BMI (index tělesné hmotnosti), a v rámci ekologické výchovy mohou v hodině probírat třeba, jak moc je škodlivé jíst chemicky upravené potraviny. Školy mají ale možnost zařadit do výuky i zcela nové předměty. „Žáci by už neměli jen pasivně poslouchat výklad a pak z něj být vyzkoušeni. Měli by mít víc prostoru pro vlastní aktivitu,“ upřesnila Franková.

Na to, jak se školám daří vlastní programy používat v praxi a zda to skutečně dělají, bude dohlížet školní inspekce. Pokud ale zjistí, že některá škola učí podle starých osnov, žádný trest ji nečeká.

Počty dětí v lavicích Ve školním roce 2009/2010 nastoupí do mateřských škol celkem 314,5 tisíce dětí. V lavicích základních škol bude sedět celkem 796,6 tisíce školáků. Střední školy bude navštěvovat 498,9 tisíce studentů, většina z toho (387,9) bude studovat obory s maturitou.

Autor: