Neděle 12. května 2024, svátek má Pankrác
130 let

Lidovky.cz

Personální agentury bojují o život

Česko

Firmy téměř přestaly hledat zaměstnance. Byznys agentur klesl o desítky procent

PRAHA První pololetí letošního roku bylo pro personální agentury v České republice ve znamení boje o přežití. Firmy, které pomáhají podnikům najít vhodné zaměstnance, hlásí pokles obchodů o desítky procent. Situace někde došla tak daleko, že firmy začaly rušit i pracovní místa ve svých personálních odděleních. „U nás byl ten pokles zakázek v rozmezí 25 až 30 procent, ale většina agentur zaznamenala propad dokonce o více jak 50 procent,“ potvrdil marketingový manažer společnosti Manpower Jiří Halbrštát.

Podle něj nyní trh opět trochu roste a dostává se na úroveň loňského podzimu. Největší propad zaznamenal obor letos na jaře. „Otázkou zůstává, jestli tento nárůst bude pokračovat, nebo v prosinci dojde k jeho zpomalení,“ obává se Halbrštát.

Snížený zájem o služby personálních agentur potvrzuje i nezávislá konzultantka v oblasti řízení lidských zdrojů Táňa Panýrová.

„Na trhu je totiž taková spousta velmi kvalitních lidí, že už se v podstatě nemusí dělat klasické vyhledávání. Stačí podat inzerát například na zaměstnaneckých webech,“ uvedla Panýrová s tím, že pokud už nějaký zaměstnavatel hledá zaměstnance přes personální agenturu, tak obyčejně neposkytuje exkluzivitu. To znamená, že zadá požadavek na pozici několika agenturám najednou.

„Situace vypadá tak, že se personální společnosti perou o to, kdo najde toho nejvhodnějšího člověka. Jsou totiž na tu pozici někdy až čtyři. Často se jim také stává, že pracují na hledání vhodného člověka pro zadanou pozici, a ve finále, kdy dodají do firmy uchazeče, tak se ve firmě rozhodnou, že přece jen použijí své vlastní zdroje,“ dodala Panýrová.

Počet agenturních zaměstnanců: -40 procent Personální agentury se však stále náročnějším požadavkům pracovního trhu snaží přizpůsobit. Podle dlouholetého personalisty Zdeňka Šimka reagují na složitou situaci zejména snížením ceny svých služeb. „Pokud žádá agentura za zaměstnance místo dvou až tří platů jeden, začíná to být pro firmu zajímavé,“ dodal Šimek.

Pokles o desítky procent zaznamenává také „pronájem“ agenturních pracovníků. Podle Asociace poskytovatelů personálních služeb klesl jejich počet meziročně o čtyřicet procent. V loňském roce bylo tímto způsobem zaměstnáno asi 60 tisíc lidí. Firmy v době hospodářské krize raději propouštěly právě agenturní pracovníky a své kmenové zaměstnance si nechávaly.

Podle Panýrové ale může být pro firmy v době krize velice výhodné zaměstnávat právě agenturní zaměstnance. „Dá se jich v případě potřeby zbavit jednodušeji. Stačí zrušit smlouvu s agenturou, která jim je poskytuje, a dále už s nimi nemají žádné další výdaje,“ dodala Panýrová.

Nezaměstnanost se v posledních měsících zvýšila a podle analytiků by mohla vzrůst až na 12 procent. Firmy by se mohly přizpůsobit trhu tím, že budou reagovat na výkyvy trhu co nejpružněji. Podle Šimka se zaměří spíše na krátkodobé úvazky. Novým trendem, který by se měl do budoucna prohloubit, je také najímání manažerů na krátké období.

***

Průzkum

*Dojíždění nevadí, stěhování ano

*Podle průzkumu společnosti Grafton Recruitment akceptuje pracovní smlouvu na dobu určitou přes třicet procent obyvatel ČR.

*Necelých 80 procent dotázaných by bylo ochotno přijmout zaměstnání, ve kterém je vyžadována nižší úroveň kvalifikace, než jakou mají.

*Podle průzkumu jsou lidé za prací ochotni dojíždět. Zájem o stěhování za zaměstnáním je poměrně nízký.

Autor: