Pátek 3. května 2024, svátek má Alexej
130 let

Lidovky.cz

Pět překvapení tohoto roku

Česko

Zdá se, že v automobilovém průmyslu neplatí žádné jistoty. A první měsíce roku 2010 jako by o tom chtěly všechny ujistit.

Už dlouho se nesešlo v automobilovém průmyslu tolik událostí během pouhých dvou měsíců. Jaká překvapení nás tedy letos potkala?

Toyota v nesnázích Automobilka Toyota po dlouhá léta vedla nejen v globálním prodeji, ale i ve spolehlivosti. Vyhrávala ceny za nejbezpečnější vozy a mohla se chlubit miliony spokojených zákazníků. Letos přišly alarmující problémy s kvalitou. Značka, která celý svůj obchodní model stavěla na krédu „kvalitní vozy za rozumnou cenu“, musela po celém světě svolávat své automobily a kontrolovat brzdové a plynové pedály. Vdůsledku toho se už teď propadla v žebříčku nejspolehlivějších značek podle J. D. Power na šesté místo , přestože vévodí většině kategorií. Dlužno ale dodat, že problémy s kvalitou přiznali i její konkurenti a také začali svolávat vozy k preventivním prohlídkám.

Zlatá trojka v ohrožení Třemi největšími prodejci na světě byly dlouhá léta Toyota, General Motors a Volkswagen. Celé roky neproniknutelné a nezměnitelné pořadí. Dnes už si jím nikdo není jistý. Toyota bude mít co dělat, aby své prvenství obhájila. General Motors dnes hází přebytečné značky jako Volvo, Saab a Hummer přes palubu a připomíná tak hodně vratký koráb. A pak Volkswagen, který si dal předsevzetí konečně promíchat pořadí. Vyhlásil odvážný plán stát se největším výrobcem automobilů na světě. Na scéně se ale objevují i noví hráči v podobě asijských značek Tata Motor nebo Geely.

Škoda konkuruje Volkswagenu Zatímco se Volkswagen soustředí na dobytí lepších příček v prodejnosti, trochu se mu rozpadá interní souhra a jedna jeho značka kanibalizuje druhou. Konkrétně Superb, který má stejný motor a lepší výbavu než Passat a přitom stojí míň. Vedení Volkswagenu si už veřejně postěžovalo, že se mu to nelíbí. Volkswagen teď připravuje nový facelift Passatu, nabízí se ale otázka, jak moc dobře si značky koncernu rozdělily své cílové skupiny.

Saab žije Švédská značka doslova vstala z mrtvých. Zatímco byl její provoz už řízeně zastavován, o jejím odkoupení se pořád horečně jednalo. Asi nikdo ještě přesně neví, co zlákalo nizozemského milionáře a majitele značky Spyker Victora Mullera, že po Saabu nakonec sáhl. Odpověď na otázku proč by rádi znali nejen fanoušci švédské značky, ale i veřejnost, zatím se jim však dostalo jen ujištění, že ani miliardáři neházejí peníze do kanálu.

Čína vybízí k lepší kvalitě vozů Čína, asi největší strůjce „nekvality“ v autoprůmyslu, vyhlásila, že nastal čas klást na kvalitu větší důraz. Existuje lepší argument pro podporu tvrzení, že v autoprůmyslu neexistuje jistota? Čína chce navíc svá kritéria postavit na bázi evropských bezpečnostních testů. Jak potom obstojí evropské značky?

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!