Pondělí 13. května 2024, svátek má Servác
130 let

Lidovky.cz

Pevné linky budou vždy rychlejší

Česko

„Signál sítě třetí generace bude do konce roku v Praze. Příští rok pak pokryjeme deset až dvanáct větších měst v Česku,“ říká v rozhovoru pro Lidové noviny generální ředitel společnosti T-Mobile Roland Mahler.

* LN Přebíráte velmi výraznou část internetové divize Českých radiokomunikací. Co chcete s touto akvizicí dokázat?

Poptávka zákazníků se přesouvá do oblasti integrovaných služeb. Lidé se nechtějí spoléhat jenom na mobilní komunikaci, ale požadují také služby fixní. Potřebujeme tak i pevné linky, které vždy byly a odvážím se říci, že i v budoucnosti budou, rychlejší než bezdrátová komunikace. Druhým důvodem je, že v Česku už je v oblasti mobilní telefonie velmi vysoká penetrace. Růst už nebude pokračovat, pokud se budeme spoléhat jen na mobilní služby.

* LN To znamená konec filozofie nahrazování pevných služeb mobilními, kterou T-Mobile vždy vyznával.

I takto negativně to můžete nazvat... Myslím, že snažit se o mobilní substituci pevných služeb bylo po mnoho let správné. Ale trh se vyvíjí, stejně tak zákaznická poptávka a koneckonců i technologie. Proč bychom tomu neměli přizpůsobit svou strategii?

* LN Nemyslíte si, že ani v budoucnosti se mobilní technologie nevyvinou tak, že budou moci konkurovat pevným?

Je důležité od sebe oddělit hlasové služby, pro které má pevná infrastruktura velmi omezený význam. Tam plně funguje náhrada pevné linky za mobilní. Úplně jiná situace je ale u internetového připojení a přenosu dat.

* LN Co všechno získáte koupí části Českých radiokomunikací?

Infrastrukturu pevné sítě, zákazníky, zaměstnance a všechny dodavatelské kontrakty, které se týkají těchto služeb. Zákazníci jsou z řad domácností, „domácích kanceláří“ a malých a středních firem.

* LN Radiokomunikace nepokrývaly celé Česko svou sítí, plánujete rozšířit pokrytí? Přece jen teď je síť vaše a možnosti T-Mobile jsou asi větší než možnosti ČRa...

Síť bude naše od konce listopadu, kdy se dokončí veškerá jednání a také jednání před antimonopolním úřadem. Nechci ale nyní vydávat žádná silná prohlášení. Je před námi totiž poměrně obtížný úkol integrovat do naší společnosti všechny zákazníky a také procesy, které za nimi v Radiokomunikacích jsou. A to nebude trvat jeden den. Integrace potrvá po příštích dvanáct až osmnáct měsíců. Myslím, že v oboru mobilní komunikace jsme dobří, ale v oboru fixních služeb ne a musíme nejdřív vidět, jak dobře nám to půjde.

* LN Bude integrace pro T-Mobile finančně náročná?

Odpovím na to v relativním měřítku. Investice do mobilní části našeho byznysu bude mnohem, mnohem vyšší. Samozřejmě tam máme více zákazníků...

* LN Jde mi o to, že České radiokomunikace, či jejich internetová část, nejsou zrovna vzorem efektivně fungující firmy.

To ale nemá nic společného s kapitálovými náklady, s investicemi...

* LN Budete mít novou divizi v T-Mobile, s jinou kulturou, jinak řízenou.

Nebude to divize, půjde o totální integraci.

* LN Kolik pracovních míst tak zrušíte?

Nemáme v úmyslu rušit pracovní místa. Nyní budeme lidi integrovat do příslušných oddělení v T-Mobile. Počítám s tím, že všechny nové zaměstnance budeme potřebovat, právě proto, že v oblasti pevných komunikací ještě nejsme experty. Musíme vzít v úvahu, že v celém T-Mobile dochází každý rok k odchodům a příchodům stovek lidí a bývalí zaměstnanci Českých radiokomunikací mají samozřejmě příležitost nastoupit právě na místo zaměstnanců, kteří z různých důvodů odešli.

* LN Získáte slušné množství nových zákazníků - 140 tisíc -z nichž mnoho nepoužívá mobilní služby vaší společnosti. Budete je přesvědčovat, aby přešli se svými mobilními čísly k T-Mobile?

Budeme se je snažit přesvědčit o tom, že je dobré stát se zákazníky T-Mobile. Určitě jim dáme zajímavou nabídku.

* LN Znamená koupě Radiokomunikací, že jste v akviziční náladě?

Uvidíme v budoucnu. Nejdříve je nutné dokončit tuto akvizici a integrovat ji do T-Mobile. Nechci se ale „přejíst“.

* LN Jaké jsou vaše cíle? Čeho chcete dosáhnout do roku?

Z konkurenčních důvodů nechci uvádět přesná čísla. Ale je jasné, že když máme firmu nastavenou na současných 5,4 milionu mobilních zákazníků, nemůžeme zůstat v pevném segmentu na stovce tisíc. Pokud má akvizice dávat smysl, musíme se určitě dostat minimálně o třídu výš.

* LN České radiokomunikace se zaměřovaly hlavně na firmy a zákazníky z řad domácností spíše opomíjely. Chcete se pevnými internetovými linkami zaměřit více na domácnosti a jít do přímého souboje s Telefónikou O2 i v tomto segmentu?

Mezi Radiokomunikacemi a námi jsou výrazné rozdíly. My máme předpoklady pro obsluhu všech segmentů trhu.

* LN Loni v prosinci jste představili svůj plán do konce letošního roku vybudovat plnohodnotnou 3G síť v pěti českých velkých městech. Zatím jste nespustili nic. Jak jste se stavbou mobilního rychlého internetu daleko?

V několika dnech bude 3G signál v oblasti kolem pražských Roztyl kolem našeho sídla, kde budeme síť testovat. Poté přijde několik desítek základnových stanic v Praze od konce roku.

* LN A plány na další města? Telefónica pokrývá další města rychlostí tak tři měsíčně...

Každý operátor začíná s hustě obydlenými oblastmi a pak jde do těch menších. Uděláme totéž. Pokryjeme deset až dvanáct měst během příštího roku.

* LN Je to začátek konce vaší služby Internet 4G, která je se standardními mobily nekompatibilní?

Chvíli bude trvat, než výrazně pokryjeme Česko signálem 3G sítě a po tuto dobu budeme pokračovat v provozu sítě na technologii TDD. Podle mých zkušeností se síť vypíná vždy později, než se předpokládá. Nakonec totiž vždy zjistíte, že ji používá stále velké množství zákazníků, které bychom násilně nutili k přechodu na úplně jinou technologii.

* LN Datové služby patří mezi ty nejrychleji rostoucí. Už překonaly výnosy z nich výnosy z SMS zpráv, jak to předpovídal váš šéf Hamid Akhavan v rozhovoru pro LN v lednu?

Ještě ne. Ale záleží to i na tom, jak data chápete - jestli pouze jako internet v chytrém mobilním telefonu, nebo i datový provoz generovaný datovými kartami, které se používají pro mobilní připojení notebooků. Pokud počítáme i s nimi, pak je růst datového provozu ještě rychlejší a výnosy ze SMS skutečně brzy překoná.

* LN Když jsme spolu mluvili před rokem, uváděl jste, že organický růst počtu zákazníků už skoro skončil. Poslední výsledky skutečně ukazují, že v zemi se třinácti mobily na deset lidí už „není kde brát“. Můžeme tak konečně očekávat tvrdší konkurenční boj a snížení cen?

Neřekl bych, že se sníží ceny. Ale zvýší se hodnota služeb, kterou za své peníze zákazníci dostanou. Budeme se je snažit přesvědčit, že například data v mobilu jsou dobrá věc, a také, aby používali více komunitní tarify, které přinášejí například paušální platbu za libovolné dlouhé volání vybraným číslům.

* LN Takže lidé budou platit stejně za více služeb.

To je velmi hrubě řečeno, ale v podstatě je to pravda.

* LN Zajímalo mne totiž, jestli český trh bude následovat třeba naše jižní sousedy. Váš sesterský rakouský T-Mobile totiž nabízí například tarif s tisícem volných minut do všech sítí s úvazkem na dva roky, kdy prvních šest měsíců neplatíte nic a následujících osmnáct jen třicet eur měsíčně. To je nabídka, která u nás nemá obdoby.

Podobné tarify si tu nedokážu představit. Potřebujeme dobré finanční zázemí, abychom mohli společnost rozvíjet. Musíme financovat například integrované mobilní a fixní služby, rozvoj sítě 3G a páteřní optické sítě, což všechno stojí nemalé peníze.

* LN Takže Česko bude stále patřit k zemím s nejdražším hovorným v rámci EU i zemí OECD? Když se lidé dívají na nedávno vydané statistiky OECD a vidí, že jsme čtvrtou nejdražší zemí v rámci této organizace, tak z toho nadšení asi nejsou.

Ale neměli by být zklamaní. Tyto průměry nakonec vedou ke zvláštním výsledkům. Je jasné, že spotřební koš OECD nebere v úvahu rozdílné chování zákazníků v České republice. Ti začali využívat hodně právě komunitní tarify. Provolají tak více, než jak předpokládá spotřební koš navržený OECD. Tyto tarify navíc OECD nebere v úvahu, protože představila výsledky za rok 2008 a komunitní tarify byly zavedeny v letošním roce. Příští rok tak budou výsledky úplně jiné.

***

Šéf T-Mobile

Roland Mahler generální ředitel T-Mobile Czech Republic je nejdéle sloužícím šéfem velké telekomunikační společnosti v Česku. V čele českého T-Mobile stojí od roku 2000. Před tím pracoval jako marketingový ředitel německého T-Mobile a výkonný ředitel pro strategii a vývoj nových produktů. Mahler se narodil v roce 1949 ve Wormsu v Německu. V roce 1975 dokončil studia na Technické vysoké škole v Darmstadtu. Mluví anglicky a francouzsky. Rád jezdí na koni, jachtaří, lyžuje a jezdí na kole. Mahler je ženatý, má dvě děti. Manželka s ním žije v Česku, osmadvacetiletý Kilian a pětadvacetiletá Christina studují v Německu.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!