Čtvrtek 9. května 2024, svátek má Ctibor
130 let

Lidovky.cz

Pijte nebalenou vodu, zavelí Unie. V Česku se ale velká propagační kampaň nechystá

Česko

  5:00
PRAHA - Kohoutková voda je v kurzu a její popularita by se měla dál zvyšovat. Restaurace budou plné džbánků s vodou a parky, letiště či nákupní centra ozdobí bezplatná pítka. S touto vizí přichází evropská směrnice o pitné vodě, jejíž definitivní schválení je na spadnutí na podzim.
ilustrační snímek

ilustrační snímek foto: Shutterstock

Lidé snědí 50 tisíc plastových částic ročně. Voda z kohoutku jich má méně než balená

Do budoucna chce EU posílit důvěru ve vodu z kohoutku a díky tomu zamezit plastovému odpadu z balené vody. Pití pak bude podle jejích představ levnější, ekologičtější a bez mikroplastů. 

Přístup ke kvalitnější vodě by mohl podle Evropské komise omezit spotřebu balené vody až o 17 procent. „Směrnice umožní Evropě směřovat k energeticky šetrnějšímu a oběhovému hospodářství,“ uvedl Karmenu Vella, eurokomisař pro životní prostředí.

O tom, jak konkrétně pití kohoutkové vody podpoří, si ovšem rozhodnou samy členské státy. V Česku se velká propagační kampaň podle úřadů nechystá.

V Česku neexistuje voda bez škodlivých cizorodých látek, uvádí Akademie věd

Tuzemští politici zatím jen doufají ve rčení, že „příklady táhnou“. „Na zasedání vlády se pije kohoutková voda s plátkem citronu. Nicméně pro ty, kteří upřednostňují perlivou vodu, je k dispozici i několik balených,“ řekla LN mluvčí vlády Jana Adamcová.

Situace přitom není růžová – 95 procent českých domácností kupuje balenou vodu, především ochucenou, sycenou a v plastu. Loni si balenou vodu nekoupilo jen pět procent domácností. Nejvíce kupujících (devět z deseti) oslovila nabídka minerálních a léčivých vod. Stolní nebo pramenitou vodu si do nákupního košíku dalo o něco méně lidí, a to osm z deseti kupujících, vyplývá ze zjištění společnosti GfK.

Blízkému východu dochází voda. Jestli nepomůžeme, přijde se napít do Evropy, varuje nobelista

Nejvíce utrácejí za balené vody Středočeši, v průměru 1700 korun ročně. Naopak nejšetrnější jsou s tisícovkou Pražané. Jasným favoritem jsou ochucené vody, zejména s příchutí citronu či pomeranče. Tvoří 60 procent z výdajů domácností na balené vody celkově.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!