Podle Hospodářských novin, které informaci přinesly jako první, mají někteří z nich obavy z mise v Afghánistánu. Ta má začít příští rok, Česko tam hodlá nasadit pět přepravních vrtulníků.
„Na misi nemají piloti zkušenosti ani dostatek logistického zabezpečení,“ řekl HN zástupce velitele záchranné letky v Plzni Vratislav Eliáš s tím, že riziko v Afghánistánu je neúměrné.
„Vrtulník letící pomalu a nízko nad zemí je snadným cílem. V Afghánistánu jste přitom nad územím, kde vás nemají rádi. Když havarujete, nikdo vám nepomůže,“ dodal Eliáš.
Piloty k odchodu přiměl i strach ze snížení výsluh či přesun záchranných vrtulníků z Přerova a Plzně na základnu v pražských Kbelích.
Vedení armády však podle HN tvrdí, že hromadný odchod pilotů nebude problém, ačkoli do jejich výcviku armáda investovala desítky milionů korun a řada z nich mohla létat ještě dlouho.
„Generační výměna je naprosto nezbytná, přitom zájem o povolání pilota je stále obrovský,“ tvrdí mluvčí generálního štábu Jana Růžičková. Vycvičit nového pilota přitom není levná záležitost. Například adept na post kapitána vrtulníku musí nalétat kolem 250 hodin, z nichž každá vyjde armádu na padesát až sto tisíc korun.