Nepřistoupí-li odboráři na snížení platů, bude muset až sto pilotů aerolinky v dohledné době opustit. ČSA totiž v boji o vlastní přežití usilují o snížení ročních provozních nákladů o zhruba miliardu korun.
Na trhu pilotů tak vzniká dosud nebývalá situace. Krach slovenské nízkonákladové společnosti SkyEurope dodal na trh dalších zhruba 80 pilotů. Počet pilotů na „volné noze“ tak nebývale roste. „Tolik volných pilotů snad na domácím trhu ještě nikdy nebylo,“ uvádí analytik leteckého trhu makléřské společnosti Cyrrus Jan Procházka.
Propuštění piloti nyní urychleně shánějí nová angažmá. „Ozývají se telefonicky i prostřednictvím e-mailu,“ uvedl pro slovenský deník Sme provozní ředitel aerolinek Danube Wings Peter Pelec.
Aby si uchovali pilotní licenci, musejí piloti nalétat předepsaný počet hodin. Tíživá situace mnohých aerolinií po celé Evropě ale nutí letecké společnosti volné piloty odmítat. Někteří z propuštěných pilotů SkyEurope již zvažují nabízet své služby zdarma.
Nadějí pro některé volné piloty by mohl být současný hon aerolinek po klientech zkrachovalých SkyEurope. Letecké společnosti navyšují nabídku letů do destinací, kam létaly SkyEurope. Podle mluvčí společnosti Travel Service Vlaďky Dufkové ale letecké společnosti budou s najímáním pilotů vyčkávat. „Situaci musíme analyzovat,“ řekla Dufková. „Cestující SkyEurope získali letenky velmi často za nesmyslné ceny..., otázkou je, zda tito cestující, kteří tak získali letenku za 1 Kč nebo pár stovek u SkyEurope, si budou kupovat letenky za ,normální‘ ceny, od jiných dopravců. Nárůst poptávky nemusí být trvalý.“
Více čtěte na straně 13
***
Krize Piloti hledají práci
Ztráta práce je pro piloty mnohem větším problémem než pro zaměstnance v jiných sektorech.
Pokud zůstanou bez práce příliš dlouho, mohou přijít o leteckou licenci. Kvůli krachu slovenských aerolinek SkyEurope přestalo najednou létat 80 pilotů. ČSA mohou brzy propustit více než stovku pilotů. Většina evropských aerolinek přitom nenajímá.