Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Piráti od Afrického rohu

Česko

Problém pirátství u somálských břehů lze vyřešit, ale nejdříve se musí změnit mezinárodní pravidla

Na jedné straně je osm vojenských námořnictev, největší světové rejdařské společnosti, bohaté státy Perského zálivu, které potřebují dopravit ropu na trh, a velmoci, jejichž obchod do značné míry závisí na lodních trasách, které vedou kolem Afrického rohu. Na druhé straně několik tisíc somálských pirátů v malých lodích a vyzbrojených lehkými zbraněmi. Proč tedy piráti vyhrávají?

Oni nejenže vyhrávají, ale schopnosti práva a pořádku jsou téměř zcela ochromené. Piráti se již zmocnili desítek lodí a vymohli si výkupné, které jen letos činilo celkem třicet milionů dolarů. Čtrnáct lodí, včetně obřího saúdskoarabského tankeru s nákladem dvou milionů barelů ropy, stále kotví u somálského pobřeží a čeká na výkupné.

Přesto však, s čestnou výjimkou Indie a Francie, proti pirátům od Afrického rohu zatím nikdo nepoužil sílu. Dánské vojenské námořnictvo v září zatklo deset pirátů, ale zase je propustilo, protože dánská vláda se domnívá, že nemá pravomoc je soudně stíhat.

Britské ministerstvo zahraničí doporučilo Královskému vojenskému námořnictvu, aby nezadržovalo piráty s určitou státní příslušností (včetně somálské), neboť ti by pak mohli na základě zákonů o lidských právech žádat v Británii o azyl.

Piráti si dovolují čím dál tím víc a mezinárodní společenství na to reaguje ústupem. Významné lodní společnosti, které převážejí ropu z Perského zálivu, nařídily svým tankerům, aby přestaly využívat trasu přes Suezský průplav, která vede právě podél pobřeží na severu Somálska. Tankery místo toho obeplouvají Jižní Afriku, čím se cesta prodlužuje o dva týdny a prodražuje o dvacet až třicet tisíc dolarů za den.

Na pevnině, nebo na moři?

Co s tím? Většina odborníků tvrdí, že tento problém nelze vyřešit na moři. Potíže ustanou prý teprve až s obnovením pořádku v Somálsku, kde mají piráti základnu. Vzhledem k tomu, že Somálsko je v současnosti rozděleno na tři různé faktické státní útvary, z nichž pouze jeden (Somaliland), a to ještě jen skrovně, kontroluje své území, je to dost nereálný požadavek.

Poslední významný mezinárodní pokus vymanit Somálsko z rukou vojenských diktátorů a jejich milicí se uskutečnil v letech 1992 až 1993. Skončil spěšným stažením amerických vojáků ze země, po nichž odešli i všichni vojáci OSN. Kdyby někdo dnes požádal členské státy OSN o dobrovolníky, svět by okamžitě zachvátila epidemie diplomatické hluchoty.

Jestliže musíme počkat, než se v Somálsku ujme moci ústřední vláda se skutečnou autoritou, a teprve potom bude v mořích kolem Afrického rohu zpacifikována pirátská hrozba, pak je velice nepravděpodobné, že by tato šťastná událost nastala před rokem 2020. Proč tedy nevyřešit problém na moři, kde klanové milice a sebevražední útočníci žádnou překážku nepředstavují? Proč nezajmout nebo nezabít pár pirátů, a přesvědčit tím ostatní, aby si vybrali jiné povolání?

Nevěřte nesmyslnému tvrzení, že oceán je příliš rozsáhlý, než aby se dal sledovat a účinně kontrolovat. To je jeden z úkolů, který mají na starosti vojenské námořní síly velmocí. Právě ty na to také mají náležité vybavení: pozorovací satelity, letadla pro hlídkování nad mořem a válečné lodě se silnými radary a účinným zbraněmi. Navíc vojenské námořní síly obvykle shánějí práci, protože v mírové době není po jejich službách zase taková poptávka.

Rezoluci proti pirátství!

Problémem není váhavost nebo neschopnost vojenských námořních sil. Použít tradiční způsoby, jak se vypořádat s pirátstvím, totiž znemožňují normy mezinárodního práva a zákonodárství lidských práv, které vstoupily v platnost v uplynulých desetiletích. Například Úmluva OSN o mořském právu požaduje, aby válečná loď za účelem potvrzení kriminálního úmyslu vyslala k podezřelému pirátskému plavidlu člun pod velením důstojníka. Dokud k tomuto nedojde, nemůže válečná loď zahájit palbu.

Lidově se posádce takového průzkumného člunu říká „rukojmí“. Počátkem 18. století, když námořnictvo hlavních evropských mocností vymýtilo piráty z Karibiku – skutečné piráty z Karibiku, ne Johnnyho Deppa a Keitha Richardse – takové nesmysly neexistovaly. Piráti byli jasně vymezení jako „nepřátelé celého lidstva“ a existovalo právo „na univerzální jurisdikci“ proti nim.

Každý stát mohl zatknout piráty z jiného státu nebo států a mohl je za jejich trestné činy soudit. Pokud byl pirát zajat v ozbrojeném střetu, mohl být dokonce popraven. A třebaže už nejsme v 18. století, rezoluce Rady bezpečnosti OSN, která by vyhlásila univerzální jurisdikci, by situaci určitě změnila.

Předpokládejme, že by taková rezoluce byla přijata a že by stanovila, že do vzdálenosti 500 kilometrů (300 mil) od somálského pobřeží může být zadrženo každé nevojenské plavidlo s ozbrojenou posádkou. Pokud by se loď na výzvu nepodrobila, byla by bez dalších cirátů potopena. Stačí to párkrát udělat (jako to minulý týden učinila indická vojenská loď INS Tabar) a hrozba pirátství velmi rychle odezní.

Má OSN na to, aby pro Adenský záliv a pro oceán sousedící s východní Afrikou vyhlásila taková pravidla? Možná. Indickému námořnictvu právě přiznala právo „pronásledování v těsném závěsu“ podezřelých pirátských plavidel do somálských teritoriálních vod. OSN musí ovšem zajít ještě mnohem dál. Tento problém lze vyřešit jen s velmi nízkými ztrátami na životech, musíme ale nejdřív změnit pravidla pro ozbrojený zásah.

***

Piráti si dovolují čím dál tím víc a mezinárodní společenství na to reaguje ústupem

O autorovi| Gwynne Dyer, novinář působící v Londýně

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!