Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Piráti ohrožují zisk Egypta

Česko

Hrozba pirátských útoků odklání lodě ze Suezského průplavu. Egypt tratí na poplatcích

KÁHIRA/PRAHA Stupňující se pirátské akce proti obchodním lodím v oblasti Afrického rohu se stávají nezanedbatelnou hrozbou nejen pro posádky lodí a loďařské společnosti, ale také pro devizové příjmy Egypta.

Stále více loďařských a logistických společností přikazuje posádkám svých lodí, aby při přepravě zboží z Evropy na Blízký východ a do Asie obeplouvaly nebezpečné oblasti. V tomto týdnu takový příkaz vydaly například AP MollerMaersk - společnost provozující nevětší lodní flotilu na africkém kontinentu - nebo norská loďařská společnost Odfjell.

Po pirátském únosu saúdskoarabského ropného tankeru Sirius Star s nákladem ropy v hodnotě kolem 100 milionů dolarů v Indickém oceánu koncem minulého týdne zvažuje podle listu Financial Times odklon svých lodí i největší světový provozovatel ropných tankerů -společnost Frontline Shipping.

Odklon od tradičních cest představuje reálnou hrozbu pro využívání Suezského průplavu. Tím doposud proplouvalo měsíčně více než dva tisíce obchodních lodí zajišťujících obchodní výměnu mezi Blízkým východem a Asií na jedné straně a Evropu a Amerikou na straně druhé.

Nižší provoz v průplavu by výrazně snížil devizové příjmy Egypta, který loni na poplatcích za využívání průplavu inkasoval od logistických společností 5,2 miliardy dolarů. Příjmy z provozování kanálu tak byly třetím nejvýraznějším zahraničním příjmem Egypta - hned po příjmech z turistického ruchu a z vývozu ropy a plynu.

Pokračující pirátské akce a také dopady světové finanční krize se již v posledních dvou měsících promítly do příjmů z provozování Suezského průplavu. Zatímco ještě v srpnu dosahovaly příjmy z poplatků za průplav lodí 504,5 milionu dolarů, v září klesly na 469,6 milionu. Počet lodí v průplavu se ve stejném období snížil z 1993 plavidel na 1872.

Argumentem k odklonění lodí z oblasti Suezského průplavu a Afrického rohu už není jen přímá hrozba zajetí lodí a posádek a následné požadavky na výkupné, na kterém již letos firmy zaplatily 30 milionů dolarů. Kvůli pirátům totiž rychle rostou ceny pojištění lodí a přepravovaného zboží. Vysoké riziko spojené s plavbou v dané oblasti zvedlo cenu pojištění na desetinásobek původních hodnot.

Studie britské analytické společnosti Chatham House upozornila na nebezpečí, že zvýšená režijní cena přepravců by mohla vyústit ve zdražení koncových cen přepravovaného zboží a ropy.

Ahmed Fadl, vedoucí ředitelství Suezského průplavu, ujistil, že bezpečnost lodí v okolí Suezu není ohrožena. Podle médií se ale Fadl pouze snaží zlehčovat reálné nebezpečí.

Další informace na straně 8

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!