Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Pivní speciály zachraňují pivovary

Česko

PRAHA Vypadá to, že se českým zákazníkům trochu mění pivní chutě. Výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý tvrdí, že zájem Čechů o speciální piva roste i v době krize pivního trhu a celkového poklesu poptávky po zlatavém moku. Tuzemské pivovary na to reagují tím, že rozšiřují svou nabídku speciálních piv, stále také přibývá minipivovarů věnujících se právě hlavně výrobě speciálů.

Lídr trhu Plzeňský Prazdroj začne v červnu svůj pivní speciál Master, který byl doposud k dostání pouze v točené podobě, nově distribuovat také v lahvích. Master je na trhu od dubna roku 2007. Dosud se prodával ve dvou čepovaných variantách: Master Polotmavý 13 a osmnáctistupňový Master Tmavý. Oba speciály si budou moci, stejně jako novinku, patnáctistupňový lahvový světlý speciál Master Zlatý, koupit zákazníci vybraných obchodních řetězců. Prazdroj tím chce posílit svou pozici v kategorii speciálů.

Jejich nabídku rozšiřují také další výrobci. „Za zmínku stojí Protivínský Granát, polotmavý speciál z protivínského pivovaru, světlé pšeničné pivo Velen pocházející z produkce pivovaru Černá Hora, dále ležák vídeňského typu Kounic z portfolia Pivovaru Janáček,“ uvedla výčet nedávných novinek pivovarské skupiny K Brewery její mluvčí Barbora Burešová.

K Brewery v současnosti ovládá sedm regionálních pivovarů. Nejvýznamnějším výrobcem speciálů je mezi nimi pivovar Černá Hora, kde tvoří téměř 15 procent nabízeného sortimentu. „Naším cílem je přinášet spotřebitelům více zajímavých piv, proto zcela určitě hodláme ve výrobě speciálů pokračovat a jejich sortiment dále rozvíjet,“ říká Burešová. Nové patnáctistupňové pivo s názvem d’Este začal koncem dubna vařit také benešovský pivovar Ferdinand. Růst prodejů belgických pivních speciálů Hoegaarden a Leffe vloni zaznamenala i dvojka na tuzemském pivním trhu, Pivovary Staropramen, přestože jim celkově prodeje klesly meziročně o sedm procent. „U Hoegaardenu, svrchně kvašeného piva s příchutí pomeranče a koriandru, dosáhl procentní růst dokonce dvouciferného čísla,“ uvedl manažer prémiových značek Staropramenu Martin Jahoda.

„Je to věc, kterou jsme nečekali,“ říká Veselý ze svazu pivovarníků. Silná a speciální piva podle něj kupují hlavně zákazníci z vyšších příjmových skupin, kteří dopady finanční krize tolik nepociťují. Naopak lidé s nižšími příjmy preferující „desítku“ zhoršení ekonomické situace pociťují více, což je následně znát na jejím prodeji.

Zejména pro malé restaurační pivovary jsou pivní speciály důležité. „Lidé mají dost piv, která jsou v podstatě všude stejná: neurazí, ale nepotěší. Chtějí pivo, jež má chuť, vůni a barvu a které je radost pít,“ řekl jeden ze zakladatelů nedávno vzniklého sdružení pivních barů Aliance P. I. V (Pivně Inteligentních Výčepů) Jiří Stehlíček.

Podle Václava Fialy, koordinátora projektu Pivnicesty.eu, který je zaměřený na propagaci malých výrobců vařících pivo tradičními způsoby, bylo koncem března v Česku 105 restauračních pivovarů. Údaje o jejich celkové produkci neexistují. Veselý ji odhaduje na zhruba 100 000 hektolitrů piva ročně. Roční výroba průmyslových pivovarů přitom v posledních letech přesahovala 19 milionů hektolitrů.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!