Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Playboy nemá trh. Bere mu ho internet

Česko

Hugh Hefner, zakladatel světoznámého časopisu, prodává své impérium za 300 milionů dolarů. O značku bude velký zájem

Profil

LOS ANGELES Když v prosinci roku 1953 Hugh Hefner zakládal svůj časopis Playboy, nemohl tušit, že se z něj stane jedna z amerických ikon dvacátého století. Po šestapadesáti letech je teď Hefnerovo vydavatelství Playboy Enterprises na prodej. Zájem už projevila newyorská společnost Iconix Brand Group, která se specializuje na revitalizaci upadlých obchodních značek. O značku se však podle analytiků strhne tvrdý boj.

Impérium za 600 dolarů Třiaosmdesátiletý Hugh Hefner v uplynulých desetiletých významně ovlivnil pohled Ameriky na nahotu, sex a svobodu projevu. Agentura Reuters v této souvislosti připomíná, že jako počáteční kapitál k založení svého impéria Hefner potřeboval jen šest set dolarů. Na obálce prvního vydání Playboye se objevila částečně odhalená herečka Marilyn Monroe. „Z časopisu se pak stala nejen jedna z nejvýnosnějších publikací na světě, ale i značka, která změnila pohled mnoha Američanů na sex,“ píše Reuters.

Hefner přišel s novým životním stylem, který mnoha jeho čtenářům učaroval. Obsadil se do role bezstarostného mládence, který se ve svém luxusním sídle obklopuje krásnými ženami a vede život požitkáře. „Tento muž byl jednou z hlavních postav, které se ve druhé polovině dvacátého století podílely na transformaci americké kultury. A nebylo to jen tím, že přišel s konceptem časopisu, který zveřejňuje obrázky nahých žen,“ tvrdí Robert Thompson, který přednáší o popkultuře na Syracuské univerzitě ve státě New York. Na vrcholu úspěchu se Playboy ocitl v roce 1972, kdy jeho prodaný náklad dosáhl výše sedmi milionů kusů. Od té doby však jen klesal. Dnes se pohybuje kolem dvou a půl milionu kusů a jen letos spadl o více než devět procent.

Hefner se stal obětí vlastního úspěchu, neboť vytvořil trh, kde rychle sílila konkurence. Vznikly časopisy jako Hustler a Penthouse, v 80. letech pak nastoupila éra videa. Nejtvrdší ránu však Hefnerovu impériu zasadil internet a s jeho rozvojem spojená záplava pornografie, za niž se nemusí platit.

Hodnota Playboye měřená cenou akcií na burze se dnes pohybuje kolem jedné stovky milionů dolarů. Společnost Iconix je však podle všeho připravena zaplatit trojnásobek. Podle analytiků je totiž Playboy pořád jednou z nejznámějších značek na světě a jeho problémy s prodejem na tom nic nemění. Iconix se navíc specializuje na oživování upadajících značek, které pak pronajímá maloobchodníkům a výrobcům většinou z módní branže.

Hugh Hefner stále drží sedmdesát procent Playboy Enterprises a při prodeji bude mít hlavní slovo, přestože na jeho chod už dávno nedohlíží. V roce 1988 převzala řízení jeho dcera Christie (57), ale i ji loni v čele podniku nahradil Scott Flanders. Od té doby je Playboy na prodej. Zájem o koupi firmy údajně projevil i bývalý ředitel zábavní divize Playboy Enterprises Jim Griffiths, který si našel investory. Cena akcií Playboye díky tomu minulý týden poskočila o 42 procent.

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...