Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Plovoucí města zažívají vrcholné časy

Česko

Obří výletní lodě: zájem o okružní plavby roste, gigantická plavidla však začínají narážet na své limity

PRAHA Severním mořem se včera směrem k průlivu La Manche rychlostí dvaceti uzlů šinula největší výletní loď na světě, Allure of the Seas. Míří na Floridu, kde bude od ledna vozit turisty po Karibských ostrovech.

Přidá se tak k téměř stejně velké Oasis of the Seas norsko-americké společnosti Royal Caribbean International, která si obě plavidla objednala před třemi lety.

Ačkoli by se mohlo zdát, že investice 2,6 miliardy dolarů těsně před začátkem ekonomické krize se nemůže společnosti vrátit, opak je pravdou. O plavby na luxusních zaoceánských lodích je stále větší zájem a jde o jedno z nejvíce se rozvíjejících odvětví turistického průmyslu. Nejvíc láká Karibik Objem utracených peněz se od roku 2000 zvýšil o více než 85 procent. Loni se v oblastech Karibiku, Středozemního moře nebo u afrického pobřeží plavilo 13,4 milionu lidí, o 4,8 procenta více než v minulém roce.

Provozovatelé sice museli jít kvůli špatné hospodářské situaci s cenami zájezdů dolů, podařilo se jim ale udržet si klientelu a dnes už opět hlásí rostoucí příjmy. Jednak krize tolik nepostihla movitější zákazníky, jednak si podobnou dovolenou také může dovolit stále víc lidí. Už dávno neplatí, že jde jen o výlet pro bohaté americké důchodce. Věk pasažérů se nyní nejčastěji pohybuje od 40 do 70 let.

Hodně lidí také nalákají magická slova „all inclusive“, která jsou většinou spojena s výletními plavbami. Zákazníci mají volný vstup do divadel, kin nebo bazénů, které se na palubách nacházejí.

Pokud se ale pasažér chce zúčastnit organizované prohlídky ostrova, u kterého loď přistála, musí si připlatit. Nabídka „all inclusive“ také většinou nezahrnuje alkohol.

Mezi nejpopulárnější destinace patří Karibské moře, loni zde kotvilo 66 procent všech výletních lodí.

O netradiční dovolenou má zájem také stále více Čechů. „Poptávka po zaoceánských plavbách mezi českou klientelou za poslední rok vzrostla,“ říká Michal Pončík z cestovní kanceláře Expecta.

A jeho slova potvrzuje i Tomio Okamura, viceprezident Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. „Je to nový segment na trhu, lidé si to chtějí vyzkoušet – poznávací zájezdy, kdy máte,hotel na vodě‘ a každý den jste v jiném městě nebo v jiné zemi,“ uvedl Okamura. Nejčastěji jezdí Češi do Středozemního moře, tento rok už takto strávilo dovolenou patnáct tisíc lidí.

Potíže: velryby a piráti Stále větší počet plaveb s sebou ale nese i nečekané problémy. Podle Světového fondu ochrany přírody zahynulo dvacet procent velryb ve Středozemním moři po srážce s některou z obřích výletních lodí, což je dvakrát víc proti roku 1970. Kromě poškození životního prostředí také hrozí poškození trupu plavidel. Společnost Costa Cruise proti tomu vyvinula systém Repcet. Funguje tak, že námořníci, kteří spatří velrybu, nahlásí její pozici a ta se následně díky satelitnímu přenosu zobrazí na radarech.

Kapitáni výletních lodí plujících u břehů Afriky musí navíc čelit dalším potížím – pirátům. Na obranu proti nim se na paluby instalují zařízení, která dokážou na velkou vzdálenost vydávat velmi hlasitý zvuk. Díky tomuto systému se před pěti lety povedlo odrazit nájezd pirátů osádce lodi Seabourn Spirit.

***

ČEŠI NA PALUBĚ

* Dvanáctidenní plavbu v květnu po Středozemním moři lze pořídit od 27 tisíc korun (www.costacruise.com). Výlet na luxusnější lodi stojí 32 tisíc (www.royalcaribbean.com) nebo 50 tisíc za plavbu na Queen Elizabeth (www.cunard.com).

* K cenám je ale třeba připočíst náklady na dopravu k přístavu. U dovolených v Karibiku stojí letenka mnohdy stejně jako celá plavba.

* Letos si koupilo plavbu na velkých lodích asi 15 tisíc českých turistů, z toho jelo 10 tisíc do Středomoří a zbytek do Karibiku.

* V případě Česka činí obrat na plavbách přibližně tři sta milionů korun, což představuje necelé jedno procento z celkových tržeb českých cestovních kanceláří.

Autor: