„Největší český strojírenský podnik tak získá zcela transparentní vlastníky. Tímto finálním krokem je dokončena úspěšná restrukturalizace bývalé Škody Plzeň,“ dodala. Koupi musí ještě schválit úvěrující banky a Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Noví vlastníci uvažují o výhledovém uvedení akcií společnosti Škoda Transportation na burzu, poznamenala mluvčí.
„Transakce proběhne zhruba v polovině listopadu až po schválení úvěrujícími bankami,“ uvedl mediální zástupce kupujících osob Miroslav Novák. Krsek, Korecký a Čmejla získají podle něj ve Škodě Transportation shodně více než pětinový podíl, Diviš méně než 20 procent. Všichni dohromady odkoupí 100 procent podniku, dodal. Podíly nakoupí z vlastních peněz a další část budou splácet. Jaký objem a jak dlouho, Novák neuvedl. O Divišovi a Čmejlovi se už dříve hovořilo jako o rozhodujících osobách v Appianu i ve Škodovce.
Škoda Transportation, výrobce lokomotiv, tramvají, trolejbusů a vozů metra, je posledním výrobním podnikem, který zbyl ze Škody Holding. Ta vznikla ze zkrachovalé Škody a.s., jejíž zdravou část skupina Appian Group či Appian Machinery se sídlem a Amsterodamu ovládla v roce 2003. Appian, který tehdy získal zdravou část plzeňské Škodovky za 800 milionů korun, postupně rozprodal 12 podniků. Nejlepším obchodem Appianu, jehož majetková struktura dosud není jasná, byl prodej plzeňského výrobce turbín Škoda Power jihokoreskému Doosanu loni v prosinci. Prodejní cena činila 11,5 miliardy korun. Dalších údajně 1,2 miliardy korun dostal zaplaceno v roce 2004 od ruské skupiny OMZ, která odkoupila Škodu JS, Škodu Kovárny a Hutě.
Následně Appian prodal Škodu Machine Tool, výrobce velkých obráběcích strojů, Škodu Gear, produkující ozubená kola, divizi výkonových transformátorů a loni Škodu Výzkum.
Škoda Plzeň, která měla před 20 lety 30 tisíc zaměstnanců, zůstala už jen výrobcem kolejových vozidel a trolejbusů s 3600 lidmi v Plzni, Ostravě, Šumperku, Praze, Budapešti a Novosibirsku.