Úterý 7. května 2024, svátek má Stanislav
130 let

Lidovky.cz

Po půlnoci se hraje k tanci

Česko

PRAHA Co Čech, to muzikant, uvědomují si domácí obchodníci. A podle toho také vytvářejí nákupní prostředí pro své zákazníky.

Hudební kulisa se stává nezbytnou součástí většiny domácích obchodů. Většina z padesáti nejvýznamnějších obchodů v zemi uvedla v srpnové anketě GE Money Multiservis Obchodník roku 2007, že svým zákazníkům hudbu pouští. Jde převážně o hudbu z rádia či CD.

O tom, jaké skladby zákazníci v obchodě uslyší, rozhoduje buď manažer prodejny, nebo centrální oddělení marketingu, často na základě výzkumu o vlivu stylu hudby na nákupní chování spotřebitelů. „Převažuje hudba, kterou lidé znají, která jim připomene něco příjemného. Novinky tvoří pouze zhruba deset procent reprodukce,“ říká Henrich Sikela, ředitel společnosti Store Media, která provozuje rádia vysílající v nákupních centrech. Efektivní hudební doprovod přitom podle Sikely musí uspokojit nejen zákazníky, ale také obsluhující personál prodejen. „Některé řetězce se na nás obracejí s požadavkem, aby hudba ,nelezla' na nervy zaměstnanců, zvláště v předvánočním čase,“ uvedl Sikela.

Pro výběr hudebního žánru v průběhu dne provozovatelé rádií v obchodech zohledňují i studii australských vědců, podle níž lidi k nákupu stimuluje hudba v rytmu podobném tomu, jaké má jejich srdeční činnost. Protože se srdeční rytmus mění v průběhu dne, dochází i ke změnám hudebních žánrů. „Ráno do 11 hodin se pouští hudba optimističtější, která je určena spíše pro zaměstnance,“ vysvětluje Sikela. „K této hudbě se znovu vracíme okolo třetí hodiny odpoledne, kdy přichází hodně zákazníků. Hluboko v noci, po půlnoci, nastává zlom - hudba je rychlejší, tanečnější. Jedním z důvodů je i to, aby zaměstnanci nepodléhali nočnímu útlumu.“

Touto strategií se řídí například obchodní řetězec Tesco, jenž disponuje ve svých provozovnách vlastním rádiem. „Většina pouštěné hudby odpovídá tomuto rytmu, nicméně není to podmínka. Dalším kritériem, kterým se řídíme, je volba české hudby. Na tu klademe důraz a tvoří přibližně 50 procent vysílání,“ sdělila mluvčí Tesca Jana Matoušková. O reprodukci skladeb v obchodních centrech přitom mají zájem i někteří interpreti. „Volala nám Lucie Vondráčková a ptala se nás, proč ji nehrajeme,“ prozradil Sikela.

Obchodníci se shodují, že nejdůležitějším kritériem pro výběr hudby je naladit zákazníky k nákupu. „Jde o to vytvořit prostředí, kde hudba nebude rušit a zákazník se k nám vrátí,“ vysvětlil vedoucí marketingu řetězce Globus ČR Boris Malý.

Autor: