Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Poboček bank přibývá

Česko

Internetové bankovnictví neodradilo klienty od návštěv peněžních domů

PRAHA Jako velmi nadčasové označují nyní experti prognózy, které předvídaly brzký konec kamenných poboček bank kvůli masivnímu rozmachu internetového bankovnictví. Naopak, bankovní domy zaznamenávají stále velký zájem klientů o pobočky, a tak jim nezbývá než lidem kvůli konkurenci vyjít vstříc. Posledním příkladem je Komerční banka, která prodloužila otvírací dobu svých poboček.

„Na základě hloubkového průzkumu mezi našimi klienty i neklienty banky jsme prodloužili otvírací dobu poboček, a to nejvíce v pondělí a ve středu. Pobočky budou v tyto dny zavírat až o hodinu později než dosud, tedy v 17.30 až 18 hodin,“ uvedl Vladimír Jeřábek, náměstek generálního ředitele Komerční banky.

On sám přiznal, že banka byla nucena k této úpravě přistoupit, protože by jinak mohla přijít o řadu klientů. „Zájem o přímé, zejména internetové bankovnictví narůstá, to ale nemá až tak zásadní dopad na návštěvnost poboček. Lidé stále u mnoha operací preferují osobní kontakt s živým bankéřem,“ upřesnil Jeřábek.

Pobočky nezmizí, právě naopak Banky, jakkoliv lákají klienty na přímé bankovnictví, nemají ani jinou možnost než síť poboček ještě rozšiřovat.

„Přes narůstající počet uživatelů elektronického bankovnictví je pro nás pobočková síť velmi důležitá. V současné době máme 222 poboček a síť budeme nadále rozšiřovat,“ říká Tomáš Kopecký z externí komunikace ČSOB.

„Jsme přesvědčeni, že i navzdory trendu narůstání počtu uživatelů služeb přímého bankovnictví budou klienti i nadále vyžadovat osobní služby, a to především pro komplexnější produkty, jako jsou například hypoteční úvěry či jejich refinancování,“ řekl Petr Žibřid, ředitel marketingu a komunikace Volksbank CZ. „V letošním roce banka plánuje otevřít další čtyři pobočky,“ dodal. Svoji pobočkovou síť rozšiřuje i Česká spořitelna, která má nejvíce obchodních míst ze všech bank v tuzemsku. „V současné době máme 636 poboček a v průběhu tří let chystáme otevřít dalších 40 až 50 nových pracovišť. Nezaznamenáváme přitom, že by lidé kvůli službám přímého bankovnictví chodili na pobočky méně než dříve,“ potvrzuje slova konkurenčních bank Pavla Plachá z České spořitelny.

Vysoké poplatky neodrazují Odhady bank, že během několika let nastane výrazný odliv klientů z poboček kvůli internetovému bankovnictví, se jednoduše nenaplňují. Nic na tom nemění ani struktura poplatků, která velmi výrazně znevýhodňuje řadu operací na pobočkách. Například platební příkaz přes internet je zpoplatněn částkou okolo čtyř až šesti korun. Stejná platba podaná na pobočce stojí i okolo 50 korun.

Podobně jsou na tom také hotovostní operace. Za výběry na pobočkách klienti některých bank zaplatí také okolo 40 až 50 korun. Naproti tomu výběry z domácích bankomatů znamenají poplatek od nuly do deseti korun (nejčastěji).

Výjimkou nejsou ani sazebníky bank, kde v rámci paušálního poplatku za vedení účtu zaplatí více ti klienti, kteří nevyužívají některou ze služeb přímého bankovnictví. Ostatní jsou naopak zvýhodněni.

***

Pobočky největších

českých bank

ČSOB

Počet poboček: 222

(bez poštovní sítě)

Počet bankomatů: 647

Česká spořitelna

Počet poboček: 636

Počet bankomatů: 1124

Komerční banka

Počet poboček: 389

Počet bankomatů: 663

Autor: