Pětadvacet počítačových sestav pro africké děti poskytla Masarykova univerzita. Ve slumu, kam přístroje z Brna před dvěma týdny dorazily, pro ně místní zřídili speciální klimatizovanou internetovou „kavárnu“. K dispozici tam jsou žákům osmi okolních škol, z nichž mnozí dosud počítač nikdy nespatřili. „Bezpečnost tam není moc dobrá, a tak počítače prvních pár dní hlídali Masajové s ,flusačkami‘ s jedem,“ vylíčila Leila Abassová, jejíž nadační fond Asante (což ve svahilštině znamená děkuji) se na projektu podílel.
Že se africké děti s univerzitními počítači již učí pracovat, se včera po drobných komplikacích v internetovém spojení přesvědčili žáci brněnské ZŠ Hroznová. Na akci Jak začíná školní rok v Africe se s nairobskými protějšky zkontaktovali prostřednictvím tří notebooků na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity.
„Kolik hodin trávíte ve škole?“ zajímá se v Brně Čechoameričanka Megan Gascho, která chodí do sedmé třídy. „Jedenáct,“ přichází z Keni odpověď. „A co máš ráda za jídlo?“ chce zase vědět nairobský student. Megan se rozhodne pro pizzu. S hloučkem spolužáků se pak radí, jak popsat její přípravu – i na to jsou v Africe zvědaví. „Chleba, omáčka z rajčat, šunka, sýr,“ zní nakonec recept.
Ve spolupráci s africkými školami by učitelé i žáci ze ZŠ Hroznová rádi pokračovali. „Děti to zajímá a o kontakt stojí, ale potřebují odezvu z druhé strany,“ myslí si pedagožka Dagmar Spáčilová. Z prvního internetového setkání tak možná vzejde i několik česko-afrických přátelství. „Skypovou adresu si určitě vezmu, otázek mám pořád spoustu,“ uzavírá deváťačka Michaela.
Regionální mutace| Lidové noviny - Brno