Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Pod Alpami se hudbě daří

Česko

Respektovaný festival Innsbrucker Festwochen připomíná jubileum Josepha Haydna

I když je rakouský Innsbruck v našem povědomí spojován spíše se zimní olympiádou a skoky na lyžích, má i po kulturní stránce co nabídnout. Potřiatřicáté se zde do konce srpna koná respektovaný festival staré hudby, jejž letos naposledy dramaturgicky připravil proslulý specialista v tomto oboru René Jacobs. Ten se s publikem přehlídky rozloučil skvostným provedením Bachova Magnificat v kostele kláštera Stams.

Festival Innsbrucker Festwochen v minulých ročnících zaznamenal záviděníhodnou návštěvnost až devadesát sedm procent. A to mu termínově konkurují dvě nepříliš vzdálené akce: festivaly v Salcburku a Bregenzu. I když je Innsbruck se svými sto třiceti tisíci obyvateli relativně malý, má skvěle obsazenou celoroční koncertní sezonu (namátkou vystoupí Petrohradská filharmonie, Academy of St. Martin in the Fields, DSO Berlin, Annette Dasch, kvarteta Fauré a Hagenovo či pražský Pavel Haas Quartet).

Rozhodující je podpora města a zemské vlády, která dokonce ustavila a platí institut pro výzkum tyrolské hudby. Innsbrucká letní přehlídka je na místě nepřehlédnutelná: billboardy, plakáty, vlajky a letáky jsou vidět na každém rohu města rámovaného řetězcem alpských vrcholů.

Žárlivý jelínek V Zemském divadle, které mimochodem stojí na základech nejstaršího operního domu severně od Alp, se konala první ze dvou operních premiér letošního ročníku slavností. Haydnovu zřídka uváděnou operu L’Isola disabitata (Opuštěný ostrov) nastudoval designovaný umělecký šéf přehlídky Alessandro De Marchi. Tento vyhledávaný dirigent barokních a klasicistních oper mimo jiné hudebně připravil operu La clemenza di Tito v pražském Národním divadle.

Inscenace Opuštěného ostrova je veskrze moderní, rozpohybovaná a hravá, i když holá scéna divákovi žádnou podívanou nenabízí. Režisér Christoph von Bernuth vytěžil maximum z „postavy“ ochočeného a poté žárlivého jelínka, zmíněné v libretu. Markus Merz v kapuci s parůžky předvádí neodolatelnou zvířecí pantomimu a dodává vážnému dílu potřebné odlehčení.

Jako prolog samotné „azione teatrale“ je zařazena Haydnova kantáta Ariadna na Naxu, hudebně i tematicky příbuzná s námětem Ostrova. Jde o perfektně zvládnutý a vygradovaný sólový výstup Stelly Doufexisové, dnes velmi žádané mezzosopranistky řeckoněmeckého původu, která poté exceluje jako domněle opuštěná Costanza na Opuštěném ostrově. Muži ženám nestačí Zdatně jí tu svým lahodným témbrem sekunduje Raffaella Milanesi jako mladší sestra Silvia. Obsazení mužských rolí (Jeffrey Francis a Furio Zanasi) se však ženskému osazenstvu nevyrovná pěvecky ani šarmem. Alessandro De Marchi vedl svůj orchestr Academia Montis Regalis s jemností a citem pro detail, velkými gesty šetřil a vše podřídil výrazu pěvců. Druhou operou letošních Innsbruckých slavností bude opět dílo jubilanta Josepha Haydna: 25., 27. a 29. srpna se bude hrát Orlando Paladino pod vedením Reného Jacobse v koprodukci s berlínskou Státní operou.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!