Úterý 30. dubna 2024, svátek má Blahoslav
130 let

Lidovky.cz

Česko

Kupujeme F-35, abychom neriskovali, že se nevrátíme domů, říká stíhač Svoboda

Armádní pilot Aleš Svoboda byl hostem podcastu Kontext. foto:  Michal Růžička, MAFRA

Před finálním podpisem popisuje vojenský letec, člen přípravného týmu F-35 a astronaut-náhradník Aleš Svoboda, co si za předpokládaných 128 miliard korun kupujeme. „Efektivním řešením je cesta letounu páté generace, protože s ním jsme schopni plnit úkoly s daleko menším rizikem a s daleko větší jistotou, že se vůbec vrátíme zpátky,“ řekl v podcastu Kontext.
  18:07

Poslechněte si celý rozhovor s armádním pilotem Svobodou v Kontextu:

„Jsme hlavně schopni úspěšně plnit úkoly a s daleko menším počtem letounů F-35,“ pokračuje Aleš Svoboda, který zasedá v integrovaném pracovním týmu taktického letectva Armády ČR. Podle jeho slov vážila skupina mnohá pro a proti a shodla se v neprospěch výstavby letectva pomocí Gripenů E.

„Zásadní rozdíl je v tzv. obtížné zjistitelnosti, tedy technologii Stealth, která naprosto mění hru a je to něco, co se nedá dodělat do letounů předchozí generace. To musí být nadesignováno už od prvopočátku,“ vysvětluje. Není to jediný rozdíl mezi Lockheed Martin F-35 Lightning II Block 4 a Saab JAS-39 Gripen E/F, je ale nejdůležitější.

Aleš Svoboda (1986)

Bojový pilot, kapitán Armády ČR. Slouží na 21. základně taktického letectva v Čáslavi. Na Gripenech a starších L-159 nalétal přes 1300 hodin.

Loni v listopadu se stal členem záložního týmu astronautů Evropské kosmické agentury. Výběrového řízení se účastnilo 22,5 tisíce uchazečů.

Výrobce Gripenů tvrdí, že jinak jsou pátá a čtyř a půltá generace srovnatelné. „Kdyby ty generace byly srovnatelné, tak se nebavíme o dvou různých generacích,“ odporuje rázně Svoboda. „V Saabu se snaží rozdíly umenšovat, protože jim to nehraje do karet,“ říká. Podle něj je další věcí, ve které má F-35 převahu, senzorová fúze. Rozdělující je však argument, že náklady na hodinu letu Gripenů jsou dvoutřetinové oproti F-35.

S americkými stíhačkami si podle Svobody kupujeme závazek i jistotu, že do roku 2080 budeme požívat servisu. Odhady nákladů na pořízení a na provoz se různí, faktem ale je, že „byly uzákoněny dvě procenta HDP na obranu. Z toho jasně vyplývá, že i kdyby se letouny nenakoupily, ušetřené peníze by se třeba ve zdravotnictví anebo ve školství prostě nevyužily.“

Přesto by se ale dalo uvažovat, že by peníze mohly jít na modernizaci mechanizovaných útvarů anebo na tanky. I to vážily patřičné pracovní týmy AČR.

Nebudou peníze chybět jinde v armádě? Vyplatí se armádě dávat víc na běžném provozu F-35? Jak funguje technologie stealth a senzorové fúze, kterou F-35 vyniká nad ostatními dostupnými letouny? A proč jsou tak důležité pro armádní představitele? Máme se bát případného zpoždění a co bude, pokud se nepodaří prodloužit pronájem Gripenů? Poslechněte si podcast Kontext, kde se dozvíte víc!

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!