Čtvrtek 2. května 2024, svátek má Zikmund
130 let

Lidovky.cz

Podle učitelů reforma velké změny nepřinesla

Česko

Ředitelé škol a učitelé nevidí letošní září jako přelom. Postupy, které se zavádějí, praktikovali, jak tvrdí, stejně už několik let. Rodiče se o reformu nezajímají údajně skoro vůbec.

Základní školy mají za sebou první měsíc povinné výuky podle školních vzdělávacích programů, které si samy vytvořily. Podle některých názorů však do škol velkou změnu nepřinesly. Učitelé jsou prý na moderní metody zvyklí už léta.

Další pedagogové tvrdí, že na hodnocení změn je ještě příliš brzy. Rodiče podle oslovených ředitelů reforma příliš nezaujala. O obsah nových dokumentů, na jejichž základě se nyní učí v prvních a šestých třídách, se většinou nezajímají.

Přístup jsme změnili už dřív

Oproti dřívějším jednotným osnovám mají programy přinést mnohem větší volnost ve výuce. Ze slov ředitelky jedné z pražských základních škol, která si nepřála být jmenována, však vyplývá, že zásadní změny v přístupu ke vzdělávání se odehrály už před několika lety. Zářijové zahájení výuky podle vzdělávacích programů už podle ní žádný přelom neznamenalo. „Myslím, že učitelé nové metody uplatňují už asi tak sedm let,“ tvrdí ředitelka.

Připouští nicméně, že dílčí změny přece jenom tvorba dokumentu přinesla. Změnil se například přístup k hodnocení žáků. Vědomosti ustupují dovednostem a učivo se stalo prostředkem k rozvoji klíčových kompetencí, které mají sloužit k orientaci ve velkém množství informací.

Podobný názor má i ředitelka pražské Základní školy Zárubova Dagmar Bolfová. Myslí si, že moderní metody v praktickém podání pronikly do všech škol už dávno, nyní se na ně však klade důraz i v oficiálním vzdělávacím dokumentu. Podle ní jsou navíc některé změny v přístupu k výuce a žákovi, které reforma přinesla, pro pozorovatele z vnějšku jen těžko patrné. Jako jedna z menších se škola, kterou vede, ve svém dokumentu vyloženě neprofilovala nějakým směrem. „Za hlavní cíl jsme si dali, že naše děti budou připravené do života,“ řekla.

Změny se projeví za deset let

Podle ředitelky Základní školy Žandov na Českolipsku Kamily Jakubcové lze po jediném měsíci těžko dělat závěry, jestli je školní vzdělávací program lepší než staré osnovy. Učitelé podle ní dělali ve svém dokumentu změny ještě o prázdninách, na reakce rodičů se čeká do třídních schůzek.

Odborníci dopředu upozorňovali na to, že reforma bude běh na dlouhou trať, její výsledky se například podle ředitele Výzkumného ústavu pedagogického Jaroslava Jeřábka projeví až zhruba za deset let. Experti také připomínají, že vzdělávací dokumenty nejsou definitivní a školy by s nimi měly stále pracovat a vylepšovat je.

Autor: