Úterý 28. května 2024, svátek má Vilém
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Podvody prodraží maturitu

Česko

Pokud se kraje rozhodnou rušit přebytečné střední školy dle výsledků státních maturit, bude to tragédie, říká Pavel Zelený z Cermatu. Když půjde školám o existenci, hrozí podvody a obrana proti nim maturity ještě prodraží.

* LN Uvědomujete si, že podoba maturitních testů ovlivní styl a rozsah výuky na středních školách? Mnozí studenti nebudou mít chuť učit se, co v testech nenajdou...

Tohle je alfa a omega přípravy maturitní zkoušky. Nebezpečí takzvaného washback efektu, tedy vymývání výuky, kdy způsob a náročnost zkoušky zpětně ovlivní vzdělávání, jsme brali v úvahu od počátku. Každý systém centrálního ověřování znalostí se proti tomu musí bránit. Státní maturita nemá formovat vzdělání.

* LN Podaří se to ale v praxi naplnit?

Bránit se můžeme ve dvou rovinách. Jednak architekturou celé maturity, jednak konstrukcí testů. Maturita se skládá ze státní a školní části. A tu druhou si školy připraví více méně dle vlastního uvážení. Předměty jako čeština nebo cizí jazyky mají navíc i v rámci státní maturity části ověřující tzv. měkké dovednosti, jako je písemná práce nebo ústní pohovor. Je jasné, že didaktickým testem můžete změřit pouze část znalostí, které by žáci měli v průběhu studia získat.

* LNA jak bude vypadat obrana na úrovni tvorby testů?

Pokud připravíte testové úlohy pouze s uzavřenými odpověďmi, tedy s výběrem z několika nabízených možností, měřená výseč se vám zúží. U státní maturity se proto často vyskytují takzvané otevřené úlohy, kde musí studenti sami napsat odpověď. Hodně otevřených úloh obsahuje třeba státní maturita z matematiky. Část jsou dokonce široce otevřené úlohy, které neměří jen to, jakého výsledku žák dosáhne, ale i jakým způsobem k němu dospěje. Právě snaha zabránit washback efektu maturitu nejvíce prodražuje.

* LN O kolik?

Pokud bychom připravili test pouze s uzavřenými otázkami, můžeme mluvit o třetině stávajících nákladů. Dvě třetiny peněz padnou právě na eliminaci washback efektu.

* LN Když už mluvíme o nákladech. Kolik skutečně stála maturita?

Má přípravnou a provozní část. Do přípravy spadá třeba vývoj a zavádění technologií, vzdělávání učitelů, uspořádání maturitní generálky. Ta vyšla zatím na více než 680 milionů. Roční provozní náklady budou činit zhruba 170 milionů.

* LN Některé kraje se chystají rušit střední školy podle toho, jak velké procento žáků uspěje u maturit...

To bude tragédie. Když chci srovnávat kvalitu škol, musím zohlednit podmínky, ve kterých působí. Je potřeba alespoň rámcově určit přidanou hodnotu škol. V momentě, kdy začnete vytvářet žebříčky škol podle výsledků maturity, se tato informace stane jakýmsi synonymem kvality. Ovšem s realitou to nemusí mít nic společného - je to stejné jako říkat, že nemocnice, kde umře méně pacientů, poskytuje lepší péči. Pokud kraje začnou rušit školy podle výsledků maturit, zkoušky to následně značně prodraží, klidně i dvojnásobně. Když vám jde o živobytí, budete se snažit pravidla obejít. A abychom tomu zabránili, museli bychom zpřísnit kontrolní mechanismy. V Polsku mají státní maturity velmi dobře zabezpečené, ale v přepočtu na žáka stojí 2,5krát více než u nás.

* LN Jak má tedy laik „číst“ informaci o úspěšnosti u maturit na různých školách?

Vždy záleží na konkrétní situaci. Jako rodič dítěte, které má IQ 90 a mírně podprůměrné studijní schopnosti, nebudu hledat elitní školu se stoprocentními výsledky. Ideální bude škola, která mému dítěti naordinuje takovou vzdělávací kúru, aby se pokud možno co nejbezpečněji přehouplo přes maturitní zkoušku. Pokud ale mám dítě s IQ 140, vyberu školu, která dosahuje nejlepších výsledků a třeba nabízí možnosti studia v zahraničí. Z tohoto pohledu ovšem neexistuje horší a lepší škola. Je to jako byste řekla, že ferrari je lepší než traktor. První vozidlo je vhodné na dálnici, druhé na pole.

* LN Řídíte projekt, který velmi zásadně ovlivní české školství. Jak se vám spí? Nemáte strach z průběhu ostré maturity?

Samozřejmě nejsem klidný. Je to trošku adrenalin. Ale na druhou stranu, příprava probíhá podle plánu. Logistika maturit ovšem nezávisí jen na technologiích. Je to sociální systém, kterému technologie pomáhají. A v tomto sociálním systému se pohybuje přibližně 20 tisíc učitelů a 100 tisíc žáků. Žáci, učitelé ani rodiče nejsou přímí podřízení Cermatu, a ani kdyby byli, nikdy se nevyvarujete chyb. Chyby budou, ale jen kosmetické. Nenaruší zásadním způsobem objektivitu zkoušky.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!