Pátek 3. května 2024, svátek má Alexej
130 let

Lidovky.cz

Pojedeš těžší, nebo jsi dojezdil

Česko

Až 70 procent vozů převážejících stavební materiál jezdí v Česku přetížených. Přiznávají to sami řidiči

PRAHA Silnice kvůli nim trpí, vesnice je nesnášejí. Přetížené nákladní vozy jsou jedním z největších škůdců českých silnic.

Největšími hříšníky ale nejsou kamiony, o kterých se mluví nejčastěji, ale takzvané sklápěčky. Tedy nákladní auta vozící sypký stavební materiál či suť. Sami řidiči těchto náklaďáků odhadují, že s nadváhou jezdí až 70 procent všech vozů. „Existují i slušné firmy, které svoje auta nepřetěžují, ale většina to dělá. Na korbu se nakládá až o dvacet tun více, než je povoleno,“ říká Pavel Lukáš z organizace Sdružení řidičů CZ, které řidiče nákladních vozů zastupuje. Přetěžování sklápěček potvrzují i dopravci. „Děje se to běžně. Na šestnáctitunových nákladních vozech se vozí často i 25 tun,“ říká brněnský autodopravce Petr Krejzl.

Stát je ale na přetížené vozy krátký. Většina nákladních vozů dojede bez problémů do cíle. Policejní kontroly jsou totiž málo časté. „Za čtyři roky, co jezdím, mě všehovšudy chytili jednou,“ svěřil se LN jeden ze šoférů, který chtěl zůstat v anonymitě.

Na současném stavu sami dopravci nic nezmění. Přetěžování vozů se jim totiž vyplatí - odvezou náklad na méně obrátek. Libují si i odesílatelé. Ti zase udají více zboží. „Je to z čistě ekonomických důvodů. Dopravci se například naskytne zakázka, kdy musí ze stavby odvézt tisíc kubíků zeminy. A samozřejmě se vyplatí odvézt to na přetížených náklaďácích s menším množstvím obrátek,“ vysvětluje Krejzl.

Biti jsou tak při současné praxi zejména řidiči. Ti totiž v mnoha případech vůbec neovlivní, kolik materiálu se na korbu jejich vozu naloží. „Řidiči jsou nyní v roli rukojmích. Oni nemohou říct majiteli firmy, že s přetíženým autem zkrátka nepojedou. Dostali by totiž vyhazov. Nezbývá jim než jet a risknout, že nepotkají policejní hlídku,“ popisuje situaci řidičů Lukáš. Pokud má řidič smůlu a policejní hlídku potká, je to pro něj mnohdy zničující. Za přetížený vůz zaplatí jednak tučnou pokutu, ale hrozí mu i bodový trest. „Dost kluků se už taky vybodovalo a teď místo ježdění lepí dlaždičky. A to jen kvůli tomu, že byli donuceni odjet s přetíženým autem,“ řekl LN jeden z řidičů, který si nepřál být jmenován.

Situaci řidičů nijak nepomohla ani novoroční novelizace zákona o pozemních komunikacích. Ta totiž ještě zvedla pokuty za přetížené vozy až na 15 tisíc blokově. Dalších 30 tisíc by řidič zaplatil, kdyby se svým vozem pokračoval v jízdě. Provozovateli vozidla hrozí sankce až 100 tisíc korun.

Zmíněné Sdružení řidičů CZ, ale i Česmad Bohemia jako největší svaz dopravců v Česku by chtěly sankci i pro odesílatele přetíženého kamionu. „Ten má totiž největší motivaci nákladní vozy přetěžovat. Náš návrh ale ministerstvo dopravy z nepochopitelných důvodů odmítlo,“ tvrdí generální tajemník Česmadu Martin Špryňar.

Obě organizace chtějí nyní spolupracovat a společný návrh prosadit co nejdříve. Nebudou to mít ale vůbec snadné. Poslanci totiž už svou novelu prosadili a ministerstvo dopravy se k tématu přetěžování kamionů staví dosti chladně.

Přetížená auta Největší problém s přetěžováním mají nákladní auta vozící sypký stavební materiál či suť. Přetížena bývají o více než 20 tun. Přetěžování se vyplatí jak dopravcům, kteří menším počtem ujetých kilometrů ušetří, tak odesilatelům, kteří zase udají více materiálu. Takzvané sklápěčky nejčastěji ničí české silnice. Jezdí totiž po komunikacích nižších tříd, které jsou k opotřebování náchylnější. Kamiony přetěžovány většinou nejsou. Jejich problémem je nerovnoměrné rozmístění nákladu.

Autor: