Středa 11. prosince 2024, svátek má Dana
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Pokuta za Karlův most

Česko

Daleko větší problém, než dosud připouštělo, má hlavní město Praha s rekonstrukcí Karlova mostu. Pokuta ho téměř jistě nemine, byť ji dá samo sobě.

PRAHA Nejslavnější gotická památka Prahy značně utrpěla při generální opravě. Tak hodnotí opravu Karlova mostu část památkářů, ale také památková inspekce ministerstva kultury.

Podle nich autenticitu slavné památky narušila rekonstrukce v hodnotě 220 milionů korun. Tu město zahájilo před dvěma roky a stále vyvolává ostré spory.

Nyní kritici získávají navrch. Hlavní město jako investor totiž zřejmě v brzké době dostane kvůli Karlově mostu pokutu. LN to potvrdil šéf památkového odboru magistrátu Jan Kněžínek. Důvodem jsou závěry památkové inspekce, která loni odhalila závažné chyby jak v přípravě, tak v samotné opravě.

„Vedeme správní řízení, během léta se rozhodne. Ano, je možné, že to skončí pokutou, výši zatím neznám, ani řádově. Ale miliony ani stovky tisíc to nebudou,“ potvrdil LN Kněžínek. Případnou pokutu zaplatí pražský magistrát jako majitel mostu, jejím příjemcem ale bude podle zákona paradoxně také on jako trestající úřad.

Byl to právě Kněžínek a jeho odbor, který kontroverzní koncepci oprav mostu schválil a patří k největším zastáncům zvolené metody. Památkáři z NPÚ požadují zastavit kamenické práce První část rekonstrukce, při níž se opravuje kamenný parapet mostu, vozovka a mění se odvodnění, je hotova ze dvou třetin. Skončit má za rok. Možná to ale bude později.

Ve vyjádření Národního památkového ústavu (NPÚ) z letošního května, pod nímž je podepsána generální ředitelka Naděžda Goryczková, navrhují experti řadu změn v dalším postupu. Památkáři například požadují okamžitě zastavit osazování kamenných bloků vyrobených průmyslovým řezáním.

V zábradlí mostu sice i předtím byly kameny různého stáří i barvy, ale na rozdíl od těch současných je kameníci opracovávali ručně. Poškozené původní kameny jsou nyní uloženy, má je znovu prohlédnout restaurátor. „Je v zájmu památky, aby co největší množství původního materiálu bylo do stavby navráceno,“ uvádí stanovisko NPÚ. Památkáři také požadují přerušit kamenické práce. Mělo by se v nich pokračovat až poté, co restaurátorský záměr opětovně schválí Kněžínkův odbor.

„Tedy podle mého osobního názoru je to Kocourkov. Jestli se to teď začne znovu dělat jinak a výhradně z restaurátorského pohledu bez přihlédnutí k technickým specifikům stavby, rekonstrukce se protáhne. A to samozřejmě znamená i prodražení, o kolik, to zatím nedokážu odhadnout, “ uvedl Pavel Kameník ze společnosti SMP CZ, která provádí opravu Karlova mostu. Jakékoliv zastavení prací je i podle Kněžínka nemyslitelné. „Nic se přerušovat nebude. Já si nevezmu na zodpovědnost, že se v zimě Karlův most zničí, když by zůstal otevřený. Šest let rozhodovali o zvolené metodě nejlepší osobnosti této země, diskutovalo se o tom už od roku 1993, ne, takové představy, to je úplně nezodpovědné,“ rozhořčil se Kněžínek.

Vady prý pozná i laik, když se projde po mostě Podle Kameníka se ale v tuto chvíli práce na mostě už zastavily na dvou místech. Jednak je to kvůli archeologickým nálezům u Staroměstské mostecké věže, u jednoho z oblouků poblíž schodiště na Kampu zase proto, že se původní kameny znovu posuzují v souladu s tím, co vyžadují památkáři z NPÚ.

Inspektoři Kněžínkův odbor ani nyní nepřestávají kritizovat. Tentokrát za několikaměsíční zdržení, s nímž na jejich závěry reaguje. „To je příliš dlouhá doba,“ prohlásil šéf inspektorů Jiří Varhaník.

S Kněžínkem se rozchází i v hodnocení závěrů inspekce. Podle Kněžínka bude případná pokuta za formální pochybení. To Varhaník odmítá. Vady prý pozná i laik, když se projde po památce. „Ten most prokazatelně utrpěl vady,“ prohlásil Varhaník. Současně připustil, že některé doporučení NPÚ a Goryczkové jsou nerealizovatelná. To se podle něho týká i požadavku, aby na práce dohlížel restaurátor.

Další etapa prací bude trvat osm až deset let Stavbaři práce na mostě skončí příští léto. Vzápětí začne významnější fáze oprav, která se zaměří na opravu pilířů a plášťů Karlova mostu, tedy jeho nejcennějších partií. Ta potrvá osm až deset let.

Podle ředitele odboru městského investora Jiřího Tomana město vypíše pro tuto etapu nové výběrové řízení. Kritici stavby doufají, že tentokrát se zvolí restaurátorský způsob opravy, který je k památce šetrnější. Je však dražší. Pražský magistrát proto kritizuje ministerstvo kultury, že na opravu nepřispělo.

Autor: