Středa 8. května 2024, Den vítězství
130 let

Lidovky.cz

Policie potřebuje rychlá auta. Ale na co?

Česko

ÚHEL POHLEDU

Pokud si čeští policisté slibují, že nákupem rychlých zásahových vozů doženou více gangsterů a zastaví více nedisciplinovaných řidičů hned po činu, zvláště na dálnici, velmi se mýlí. Na přímý dotaz u rakouské, švýcarské a německé policie jsem dostal téměř identickou odpověď: „Naši policisté se po negativních zkušenostech řídí přísnými pravidly, kdy a jestli vyrazit za hledaným autem, protože bezhlavé pronásledování je podle našich zkušeností velmi rizikové. Příliš často byli následnými nehodami, způsobenými nadmíru ctižádostivými policisty, postiženi i nevinní účastníci provozu. Ukázalo se, že toto riziko je v nepoměru k výsledku.“

Tohle mi například řekl major Francke, mluvčí švýcarské kantonální policie. Policisté se spoléhají na daleko účinnější nástroje -rychlý, téměř okamžitý postih je zřejmě jediný prostředek, kterému chroničtí a nepolepšitelní pachatelé přestupků rozumějí.

Pokračování na straně 10

Dokončení ze strany 1

V Česku si policie riziko zbytečných nehod zatím moc nepřipouští, ale například zpráva z minulého týdne jen potvrzuje, že se nejedná o žádnou výjimku: v Brně se po pronásledování policií srazilo pět aut. Na konci divokého pronásledování provinilce byli dva těžce zranění. Provinilý řidič z místa nehody utekl, úspěšná byla až pěší policejní složka. Dotyčného rozhodně nedopadli ve stylu filmového hrdiny a automobilového závodníka Stevea McQueena a jeho honiček po San Francisku. Silná auta policie mají úplně jiný, totiž preventivní vliv na disciplínu účastníků automobilového provozu, a ten je - jak se ukázalo - daleko důležitější. V cizině vsadili s úspěchem na dohled nad provozem. Úplně stačí, že například v Anglii na kdysi obávané trase Londýn-Manchester každých 30 mil postavili šikmo ke směru jízdy z dálky viditelný bílý jaguár dálniční policie. Přesně na poloviční vzdálenosti jsou, rovněž viditelně označené, radarové kontroly. Tento výrazně preventivní prostředek je v Česku bůhví proč zatím neznámý.

Na podobném tahu, jako je česká D1, se ve Švýcarsku měří rychlost na pěti místech v každém směru pevnými a mobilními radary -na takové trase se pak nedá závodit a nelze provádět kaskadérské kousky tak četné u řidičů BMW, mercedesů, audi a dalších silných vozů na českých dálnicích.

Chytají je do sítě Policie také nedostatečně dohlíží na odstupy mezi jednotlivými auty. Agresivní vjíždění až „do kufru“, nervózní světelné signály a troubení jsou v mnoha zemích trestné, postih je okamžitý, protože na dálnicích jezdí policie v neoznačených civilních autech a řidiče jen natáčí na video. Provinilce pak zastavuje jiná hlídka, bez nebezpečného stíhání provinilce, o několik kilometrů dále. Tomuto systému se říká „síťový“. Právě na takový účinný systém už vsadili jinde. Videokamera, nahrávací zařízení a přehrávač instalované v jakémkoliv autě jsou daleko levnější než silná, prestižní a samozřejmě drahá auta.

V Rakousku zavedli na vybraných úsecích postih za zvýšenou průměrnou rychlost. Na několika kilometrech se měří rychlost zařízením, jako jsou u nás mýtné brány, a policie už jen vybírá. I česká policie ví, že se tyto brány dají použít jako radary - jen si z toho nic nedělá. Zatím.

Další častý nešvar českých silnic je předjíždění zprava. Takový „husarský“ kousek stojí na švýcarských a německých dálnicích řidičák, a to na místě. Pomocná policejní hlídka přivolá taxík a zařídí i odtah auta, pokud není k dispozici způsobilý spolucestující. Ani zaplacení pokuty už není v době elektronické platby žádný problém. Policejní auta jsou vybavena tak, že přijímají platební karty. Co se stane v takovém případě u nás?! Často se to dá dokonce uhádat. Zákonodárství a pravidla jsou zjevně a vědomě nastaveny tak, aby privilegovaná vrstva řidičů vyšla ze šlamastyky bez úhony. Pokud nezmizí možnost vykroutit se pod záminkou a ochranou „osoby blízké“, nepomůžou ani rychlá auta.

Řidičské schopnosti českých policistů ve škodovkách nezpochybňuji, ale bude to trvat několik let, než doženou co do rutiny všechny ty rádobyzávodníky a kaskadéry našich silnic, kteří silnými vozy již léta disponují. Proti pirátům silnic tedy nejsou zapotřebí rychlá auta na honičky, ale hustá síť dobře komunikujících policistů. Stačí postavit radary (mobilní, stabilní - fungující i prázdné!) každých 20 kilometrů a ke spoustě nehod nedojde. Pak už stačí zajistit citlivý a okamžitý finanční dopad, jaký je běžný mimo jiné ve Skandinávii. Tam se pokuty vypočítají podle příjmu nebo daněného majetku.

***

Zákonodárství a pravidla jsou zjevně a vědomě nastaveny tak, aby privilegovaná vrstva řidičů vyšla ze šlamastyky bez úhony

O autorovi| JIŘÍ W. POLLAK švýcarský lékař a publicista

Autor:

Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?
Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?

Syndrom náhlého úmrtí kojence (SIDS – sudden infant death syndrome) je doslova noční můrou všech rodičů. V současné době lze tomuto zbytečnému...