Čtvrtek 2. května 2024, svátek má Zikmund
130 let

Lidovky.cz

Policie zpřísní hlídky u přejezdů

Česko

PRAHA Blikající červené světlo na železničním přejezdu přikazuje řidičům aut jediné: stůj. Přesto jej stále více tuzemských motoristů ignoruje. Přerušovaný červený signál chápou jen jako hluché období předtím, než se skutečně přiřítí vlak. Za své hazardování pak často platí životem.

A situace se zhoršuje: loni se na přejezdech zabilo 47 lidí, což je nejvyšší číslo za posledních pět let. Téměř polovina nehod se přitom stane právě na přejezdech se světly. Ve všech případech mohli za srážku netrpěliví řidiči, kteří na koleje vjeli v době, kdy neměli. A také stále platí, že k největšímu počtu incidentů dochází na přejezdech chráněných pouze výstražným křížem. I v těchto případech nesou vinu výhradně řidiči.

Správě železniční a dopravní cesty, která přejezdy vlastní, proto došla trpělivost. Vědomému riskování šoférů chce zabránit – preventivní kampaně proto vymění za tvrdou represi. „Chceme daleko více spolupracovat s policií, která by měla u nejproblémovějších přejezdů hlídkovat. Nevychovaní řidiči by měli být tvrdě trestáni,“ řekl LN Pavel Halla, mluvčí Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC).

Dopravní policie není proti. „Už letos jsme zvýšili nasazení u přejezdů. Pokud nás o to požádají, pomůžeme. Je to oblast, která se nesmí podceňovat,“ připouští šéf dopravky Leoš Tržil.

Železniční správci chtějí i lepší výuku v autoškolách. Tamní lektoři by měli budoucím řidičům jasně zdůrazňovat, jaká pravidla na přejezdech platí. „Měli by bojovat s mýty. Omyl je například to, že na přejezdu se závorami se řidiči řídí právě jimi. Vždy by měli sledovat světelný signál. Může se stát, že se závory otevřou a poté rychle spadnou. Netrpěliví řidiči mezi nimi mohou uvíznout,“ zmiňuje jeden z mýtů Halla.

Už v autoškole se mají řidiči naučit, že i po spadnutí závor se může auto z kolejí vcelku pohodlně dostat. „Závory jsou konstruovány tak, že se snadno zlomí,“ dodává Halla. Pomohlo by také více závor Jediné přejezdy, na kterých řidiči nebourají, jsou ty se závorami. Stalo se na nich jen 9 procent nehod. Montáž závor je tak dalším způsobem, jak černé statistiky vylepšit. Správa železniční cesty přejezdy postupně modernizuje. Za poslední rok jich za 350 milionů vylepšili třicet. Buď výstražný kříž doplnili alespoň světly, či rovnou namontovali závory. Šestnáct nepotřebných přejezdů zrušili.

Přejezdové nehody táhnou ke dnu celou bilanci tragických incidentů na drahách. Uplynulý rok se stal vůbec nejtragičtějším za poslední čtyři léta. Pod koly vlaků, tramvají či trolejbusů v něm zahynulo 248 lidí, což je o 12 procent více než v roce 2009. Nejčernějším dnem byl 6. červenec. Na přejezdu u Dobešic na Písecku zemřeli při střetu rychlíku s autem tři lidé.

***

ROK KATASTROF

Uplynulých dvanáct měsíců jako éru přírodních katastrof. Tak vidí rok 2010 největší světová zajišťovna Munich RE. „Pojišťovna pojišťoven“ zkraje týdne zveřejnila statistiku, podle níž byl loňský rok – třeba s hrůzným zemětřesením na Haiti – nejhorším za posledních třicet let (s výjimkou roku 1983). Tragickou bilanci potvrzují i tuzemské pojišťovny. Na seznamu českých přírodních pohrom figurují zejména záplavy, povodně a škody způsobené tajícím těžkým sněhem. „Rok 2010 přinesl našim klientům jedno z nejvyšších množství kalamitních škod v historii,“ řekl LN mluvčí české pojišťovny Tomáš Zavoral. Počet pojistných událostí spojených s přírodními živly podle něj dokonce přesáhl čísla z katastrofálních záplav v roce 2002.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!