Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Politici: Magistrálu pošleme do tunelu

Česko

Staronová tvář „Václaváku“ - Vrátí se tramvaje a lidé snadno dojdou k muzeu

PRAHA Magistrála v centru Prahy zmizí pod zem. Alespoň se na tom včera usnesli politici. Premiér Mirek Topolánek, ministr dopravy Aleš Řebíček, ministr kultury Václav Jehlička a pražský primátor Pavel Bém podepsali memorandum o podpoře plánu, který má zavést magistrálu do tunelu za Národním muzeem a spojit tak Václavské náměstí v jeden celek. Na náměstí se možná vrátí i tramvaje, vyrostou dvě nová stromořadí a celý prostor se podle politiků „zlidští“.

Vláda, ministerstva i hlavní město začnou nyní pracovat na konkrétním harmonogramu prací a také vymyslí, jak celý projekt, jehož součástí je i rozsáhlá rekonstrukce muzea, financovat. Na nákladech by se měly podílet všechny instituce, práce by měly podle odhadů přijít na deset miliard korun, rekonstrukce muzea asi na 4,5 miliardy.

„S hrdostí mohu oznámit, že magistrálu v dohledné době z tohoto místa odstraníme,“ prohlásil při podpisu memoranda v pantheonu Národního muzea premiér Mirek Topolánek. Zároveň však upozornil, že memorandum není právně závazné. Podle jeho slov jde o „silnou politickou proklamaci“. Vládní sliby už ale Praha slyšela mnohokrát, obvykle ale zůstalo jen u nich. Politici jsou přesto přesvědčeni, že tento plán se podaří dotáhnout do konce. Primátor Bém prohlásil, že se udělá vše pro to, aby se s pracemi začalo ještě před koncem jeho volebního období v roce 2010.

Podle dosavadních předpokladů přeložení magistrály odstartuje v roce 2011, skončit má tři roky poté. Pod zemí zmizí úsek magistrály zhruba od Hlavního nádraží po náměstí I. P. Pavlova, tunel by měl být částečně hloubený, částečně ražený. Magistrála se zároveň zúží pouze na dva pruhy v každém směru. Místo současných osmdesáti tisíc aut denně by místem mělo proudit „jen“ padesát tisíc.

Přestože v té době by měl být dokončen městský okruh, pražští řidiči se musejí během stavby tunelu připravit na potíže. „Takhle mimořádně nákladná a ambiciózní stavba přinese obrovské problémy,“ upozornil Bém.

Politici se shodli na tom, že nejtvrdším oříškem na celém projektu bude koordinace všech činností. Nejde jen o stavbu tunelu, ale také vystěhování a opravení budovy muzea a případně položení tramvajových kolejí od Vodičkovy ulice na Vinohrady. S tím počítá návrh architekta Jakuba Ciglera, který zvítězil v soutěži na budoucí podobu Václavského náměstí.

Podle něj by se rušný prostor měl proměnit v odpočinkový bulvár se čtyřmi řadami stromů a širokými chodníky.

Pražané by se po náměstí mohli pohybovat i tramvají. V první fázi by tramvaj jezdila jen v jeho horní části, v dlouhodobém výhledu by se koleje mohly objevit i na Můstku a dále na Příkopech.

***

Akce „Kulový blesk“ v Národním muzeu

Memorandum počítá i s rekonstrukcí Národního muzea včetně postavení podzemního spojení s budovou bývalého Federálního shromáždění, která se stane součástí muzea. V historické budově už nyní vypuklo balení milionů exponátů, před rekonstrukcí musí zůstat úplně prázdná. Zaměstnanci muzea tak budou muset rozebrat i populární kostru velryby. Návštěvníci ale zatím v muzeu o nic nepřijdou, s balením se začalo ve skladech a sklepích.

Tunel za muzeem

Spojit Václavské náměstí zpět v jeden celek s rekonstruovaným Národním muzeem, zastavit nekončící proudy aut a polidštit tak celou oblast. To byl měl být výsledek snah pražského magistrátu, vlády i ministerstev dopravy a kultury. Se stavebními pracemi by se mělo začít asi za tři roky, hotovo by mělo být kolem roku 2014. Magistrála během té doby zmizí v tunelu za Národním muzeem, na náměstí se vrátí tramvaje a muzeum se rozšíří do budovy bývalého Federálního shromážení. Stavba tunelu se odhaduje asi na 10 miliard korun, celková oprava Národního muzea na 4,5 miliardy.

1 Magistrála zmizí pod zem, až do Vinohradské ulice bude možné z Václavského náměstí projít po povrchu 2 Provoz ve směru do centra i z něj se zúží ze tří pruhů na dva 3 Na Václavském náměstí budou mj. rozšířeny chodníky a nově vysázeno stromořadí 4 Tramvajová trasa má spojovat Jindřišskou a Vodičkovu s Vinohrady. Na dolní část Václavského náměstí tramvaje jezdit nebudou.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!