Středa 1. května 2024, Svátek práce
130 let

Lidovky.cz

Poslechněte si tu hloubku tónů

Česko

Vinylové desky zažívají renesanci – Zavalily americké obchody a skalní fanoušky si našly i u nás

Vinylové desky se vracejí na výsluní. Kromě kvalitnějšího zvuku jim v USA pomohl i přehmat sezonního brigádníka, který objednal pro newyorskou síť Fred Meyer album Accelerate od R. E. M.

místo na cédéčkách na gramofonových deskách.

NEW YORK Za srdce berou snad jen nostalgické sběratele. Nepostradatelné jsou rovněž pro většinu dýdžejů, kteří je používají k mixování hudby, takzvanému scratchování. Pro všechny ostatní jsou kdysi tolik ceněné LP desky jen muzeální kousky, nebo dokonce nepotřebná veteš.

Podle agentury Nielsen SoundScan, která počátkem března zveřejnila srovnání úspěšnosti hudebních nosičů na americkém trhu, se podíl černých vinylových kotoučů nečekaně navýšil o 89 %, zatímco cédéčka a iTunes se naopak propadly o 14 %. Samozřejmě srovnámeli celková čísla, je 1,88 milionu prodaných elpíček proti 360 milionům cédéček pořád ještě kapkou v moři, nicméně zvýšená poptávka v takovém objemu odborníky z hudební branže překvapila.

Proto pátrají po tom, co nové zájemce do obchodů s deskami znovu přitáhlo. „Starší si je kupovali do sbírek,“ konstatuje Chris Weidner z prodejny Bleeker Bob’s v západní části Greenwich Village, „ale teď k nám začali houfně přicházet i mladí lidé.“ Thomas Wolf, prodavač z Academy Records nedaleko známé budovy, kterou Newyorčané nazývají „Žehlička“, měl i vysvětlení. „Holt přišli na to, jak bezvadně zní muzika na elpíčku.“

O příjemném „teplém“ zvuku mluví i ostatní oslovení prodejci. „Poslechněte si tu hloubku tónů,“ přesvědčuje Weiden. „Oproti peckám v uších, jež používáme k poslechu digitální muziky, k desce potřebujeme dobrou kvalitní stereo soupravu,“ argumentuje zase manažer Josh Mandell z firmy Other Music z Východní Village. A pro Augieho Visocchiho z chicagské skupiny The Hard Lessons je „... poslouchání desky jako čtení knihy nebo obdivování umění v muzeu,“ řekl rocker po svém newyorském koncertu. „Proto naše nejnovější album budeme vydávat kromě CD i na LP deskách,“ dodal Visocchi. Samozřejmě že kvalitní zvuk si musí zákazník připlatit. CD vyjde v průměru na 13,98 dolaru, iTunes dokonce jen na 9,99 dolaru, za elpíčko je nutno z kapsy vytáhnout až 16,98 dolaru.

Zmatená dodávka Zatímco agentury přišly na stoupající prodejnost desek přes statistiky, některým obchodníkům pomohl přehmat jednoho sezonního brigádníka, který vloni v létě omylem pro newyorskou síť Fred Meyer objednal album Accelerate od R. E. M. na LP nosičích. Někteří prodejci sice zmatečnou dodávku vrátili, jiní si ji ponechali a položili do regálů. Jaké bylo jejich překvapení, když desky prakticky za pouhý den z krámů zmizely. Od té doby se každá deska nejdřív dva měsíce testuje v několika státech USA, teprve pak přichází jako skutečná nabídka. Na podobný systém testování naskočil i jeden z největších prodejních řetězců Best Buy. Elpíčka pravidelně nabízí i internetový gigant Amazon. com. Na rozdíl od kamenných obchodů ale s LP deskami obchoduje rovných 13 let. Jeho obraty se však v současnosti navýšily podobně jako u již zmiňovaných prodejen.

A jaká elpíčka se prodávají nejvíc? Ze starých nahrávek v top desítce vede deska Abbey Road od Beatles, které se vloni prodalo 16 500 exemplářů. Na samé špičce je však současná britská skupina Radiohead s albem In Rainbows, jehož se prodalo 25 800 kopií. Na ostatních místech se rovněž prolínají evergreeny s fungl novými alby, což prozrazuje, že i současná mladá generace přišla na chuť starému dobrému vinylu o hiphoperech či raperech ani nemluvě. Takový Eminem s každým novým albem vydává i edici LP desek. A přidávají se k němu i zcela jiné žánrové skupiny jako Guns N’ Roses, Metallica nebo třeba Motley Crue.

Autor: