PARDUBICE Nabídka je bohatá jak pro vyznavače kultury, tak pro milovníky sportu i přírody, přesto turisté do Pardubického kraje nejezdí.
Kromě světově známého plochodrážního závodu Zlatá přílba a dostihové Velké pardubické má třetí nejmenší kraj řadu kulturních památek, hrady, zámky, přírodní lokality, vodní plochy i rozličná sportoviště, Přesto se v tabulce návštěvnosti regionů Pardubický kraj dlouhodobě nachází na dně. Například v posledním čtvrtletí 2009 ho navštívilo 55 tisíc turistů, vedlejší Královéhradecký kraj má za stejné období návštěvnost téměř trojnásobnou. Všichni krajští lídři stran, které překonávají v průzkumech pětiprocentní hranici, se shodují v tom, že kraj nevyužívá svůj potenciál. Podle lídrů je plný atraktivních nabídek, které ovšem nejsou správně a dostatečně prezentovány, takže nedostatky vidí spíše v marketingu, propagaci a omezených možnostech ubytování než v nabídce turistických lákadel.
„V ničem se od ostatních krajů neodlišujeme. Dobře, nemáme třeba Krkonoše, ale v nabídce určitě nejsme pozadu. Tady je důležité rozhýbat marketing kraje,“ uvedl lídr krajské kandidátky občanských demokratů Daniel Petruška. Sociálnědemokratický šéf kandidátky Miroslav Váňa vidí zas problém v nabídce ubytování i v kvalitě služeb. „Absolutně nevyužíváme turistický potenciál, který kraj nabízí. V prvé řadě je nutné rozšířit ubytovací kapacity. Navíc poskytování služeb turistům není na standardní úrovni, ti, co služby nabízejí, se nechovají tak, aby se jim hosté vraceli,“ sdělil Váňa, který vidí rezervy také v prezentaci kraje, a to jak v Česku, tak v zahraničí.
S tím souhlasí i šéf kandidátů TOP 09 Pavel Severa. „Problém vidím hlavně v poskytování informací, zcela jistě by prospělo propagaci, kdyby informace o zajímavostech kulturních, historických, přírodních apod. byly sdíleny a provázány na jeden web ze všech měst či turistických míst, aby případný turista nebyl nucen dlouze informace o kraji vyhledávat,“ shrnul Severa.
Problém v prezentaci atraktivních cílů vidí i lídr kandidátky KSČM Václav Snopek. „Kraj absolutně podceňuje představování atraktivních cílů, informačních tabulí i sebeprezentace, víc by se mohly také podporovat tradiční kulturní akce,“ vypočítal Snopek, který by navíc příliv turistů do kraje spojil s výstavbou euroterminálu na pardubickém letišti. Jednička kandidátky Věcí veřejných v kraji známý architekt Miroslav Petráň by nejdřív co nejrychleji dokončil výstavku rychlostní silnice R35. „Ta přivede do kraje turisty,“ myslí si Petráň.
Odborník Vojtěch Černík z rozvojové agentury RPIC Pce, s. r. o., vidí potenciál kraje i v rozšíření nabídky turistických cílů, jako je zoo, lanová centra, zábavní parky přírodního typu a prostory pro volný čas celé rodiny. „Je to podnikatelská příležitost a turisté budou mít víc příležitostí, za čím přijet,“ vysvětlil Černík.
***
Koho vybrat?
16 subjektů
1 Občané.cz
4 Věci veřejné
5 Konzervativní strana
6 Komunistická strana Čech
a Moravy
9 Česká strana sociálně
demokratická
12 Česká pirátská strana
13 Strana práv občanů – Zemanovci
14 STOP
15 TOP 09
17 Křesťanská a demokratická unie
– Československá strana lidová
18 Volte Pravý Blok
www.cibulka.net
20 Strana zelených
21 Suverenita – blok Jany
Bobošíkové, Strana zdravého
rozumu
24 Dělnická strana sociální
spravedlnosti
25 Strana svobodných občanů
26 Občanská demokratická strana