Úterý 30. dubna 2024, svátek má Blahoslav
130 let

Lidovky.cz

Potíž s turnikety: SMS lístek

Česko

Elektronické jízdenky neotevřou mechanické turnikety, které se mají vrátit do metra

PRAHA Turnikety, o jejichž návrat do pražského metra usiluje dopravní podnik, nejdou příliš dohromady s nedávno představenými SMS jízdenkami. Jak se přes turniket dostane člověk s SMS jízdenkou v mobilu?

Dopravní podnik (DP) tvrdí, že variant řešení je spousta. O konkrétním postupu ale mluvit nechce. Instalace turniketů v metru je prý ještě daleko a za tu dobu se podle mluvčího podniku Ondřeje Pečeného může ledacos změnit. „Technologie mohou pokročit do té míry, že to kontrolu SMS jízdenek v metru značně usnadní,“ hledí do budoucnosti mluvčí.

V roce 2008 to však problém je. Přijatá textová zpráva otevře mechanickou zábranu jen stěží. „Turniket se otevře čipovou bezkontaktní kartou, ale že by se otevřel esemeskou přijatou v mobilu, to si nejsem jistý. Bude to asi technicky velmi náročný oříšek,“ říká František Vocásek, obchodní ředitel firmy EFG, která turnikety prodává. Skrz turniket neprojdete, tak to zkuste okolo Nabízí se tak prozaické řešení - turniket obejít vedlejším průchodem. Přesně takovým, kterým v 70. a 80. letech během první éry pražských turniketů proudili lidé s předplatným kuponem či invalidé. To však u průchodu seděla dozorčí, která všechny legitimace pozorně kontrolovala.

V budoucnu by tu tak musela sedět podobná paní, která by však nespoléhala jen na svůj bystrý zrak, ale u každé SMS jízdenky by musela zkontrolovat pomocí počítače i její ověřovací kód. Rychlost odbavení cestujících by se tak značně zpomalila.

Právě o propustnosti turniketů se nyní diskutuje. Hrozí totiž, že by příliš zdržovaly provoz. V době, kdy totiž v Praze naposledy fungovaly, měla podzemní dráha o desítky stanic a tisíce cestujících méně. Turnikety však fungují i v daleko větších městech, než je Praha, například v Londýně a Paříži. Ani v jednom z nich však lidé neplatí SMS jízdenkou. Tou se prokazují třeba Vídeňané, kteří ale žádnými turnikety procházet nemusí.

Nástup turniketů do metra však provázejí i další problémy. „Není to jen o SMS jízdenkách. S turnikety se musí skloubit i předplatné kupony a do budoucna i karta Opencard, kterou bude možné uhradit jízdné,“ říká Pečený.

Sladit turnikety s papírovými jízdenkami a čipovými kartami je však podstatně jednodušší než je skloubit s SMS jízdenkou. Jak to jasně dokazují zkušenosti západoevropských metropolí.

Praha usiluje o turniketový systém hlavně kvůli vysokému počtu černých pasažérů. Každý rok jich metrem projede na sto milionů. Zatím není jasné, jak přesně by turnikety pracovaly a vypadaly. Dopravní podniky se přiklání k evropskému typu s masivnějšími zábranami. „V Asii mají psychické zarážky. Jejich malé úsměvné závory by odhodlaný černý pasažér lehce přeskočil,“ tvrdí Pečený.

***

Turnikety versus SMS jízdenka

TURNIKETY, o nichž nyní uvažuje dopravní podnik, už v pražském metru byly. Pražané jimi procházeli celých 11 let - od počátku provozu metra v roce 1974 do konce září 1985, kdy závory nahradily strojky na označování

jízdenek. Odstraněním turniketů se tehdy mělo zrychlit odbavování cestujících. Nyní si od nich dopravce slibuje především velký úbytek černých pasažérů v metru. Ročně totiž projede metrem 100 milionů lidí bez jízdenky. SMS JÍZDENKY jsou v hlavním městě novinkou. V MHD fungují od konce loňského listopadu a jejich zavedení bylo doslova revolucí ve způsobu úhrady jízdného. SMS jízdenky se hned od svého zavedení těší velké popularitě cestujících, denně jimi zaplatí zhruba 20 tisíc lidí. Systém provázely na začátku porodní bolesti, kdy síť několikrát zkolabovala.

„Bude to asi technicky velmi náročný oříšek,“ říká obchodní ředitel firmy, která turnikety prodává

Autor:

Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene
Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene

S příjemnými hřejivými pocity ze slunečních paprsků k nám ale míří i nebezpečné UV záření. To na nás působí celoročně, a proto je důležité sebe i...