Úterý 7. května 2024, svátek má Stanislav
130 let

Lidovky.cz

Potřebují nadaní mimořádnou školu?

Česko

Najít vhodnou vysokou školu pro mimořádně nadané mladé lidi není nijak jednoduché.

Od roku 1989, kdy zahájila svou činnost Společnost pro talent a nadání (STaN), jsme měli možnost seznámit se s desítkami mimořádně nadaných a s mnoha stovkami výrazně nadprůměrných dětí. Ty starší jsou teď už dospělé, studují na vysokých školách nebo právě stojí před rozhodnutím, jakou školu by si měly vybrat.

Nadané děti mají specifické vzdělávací potřeby. S ohledem na ně je zapotřebí pečlivě vybírat už mateřskou a základní školu. Najít takovou stále ještě není jednoduché. A platí to, bohužel, i pro mnoho škol vysokých. Řada jich spoléhá na svou dlouhou historii a s ní spojené „dobré jméno“. Některé jsou natolik zahleděné do sebe, že si nevšímají změn v okolním světě a jsou na svou zatuhlost dokonce hrdé.

Zajímavá srovnání přístupu k žákům zažili středoškoláci, kteří strávili školní rok v zahraničí. Nesamostatné dítě se během pobytu v cizině často proměnilo ve svéprávného dospělého. Takto vedené děti mívají vnitřní motivaci ke studiu nějakého oboru. Některé se na střední škole setkaly s vynikajícím pedagogem, který v nich vzbudil nadšení pro svůj předmět a zájem studovat tento obor na vysoké škole. Očekávali, že výuka bude alespoň tak zajímavá a přístup pedagogů a jednání se studenty přinejmenším tak dobré jako na jejich střední škole. Během prvního ročníku pochopili, že realita je jiná, a mnozí z nich školu opustili. Část nadaných školu nedokončí Řada intelektově výrazně nadprůměrných jedinců, velmi schopných se uplatnit „na trhu práce“, např. v oblasti informačních technologií, opouští vysokou školu dlouho před jejím dokončením. Nikoli proto, že by nebyli schopni studia. Často dokonce studují různé kurzy a absolvují výcviky - takové, které opravdu potřebují k profesnímu a osobnímu růstu. Vysoká škola, kterou opustili, jim ale nic takového nenabízí - kromě diplomu, který je v jejich případě postradatelnou formalitou, takže o něj obvykle nestojí. Zvláště, je-li jeho získání spojeno s časovou a finanční ztrátou a s nutností odložit skutečné získávání informací a zvyšování kvalifikace pro vyhlédnutý obor.

Je dobře, že čím dál tím víc studentů zvládá alespoň jeden cizí jazyk na úrovni použitelné pro studium v zahraničí. Možnost porovnání kvality studia u nás a venku i jeho pozdějšího využití povede zpětně k potřebným změnám studijních programů a celkové kvality studia u nás. Získání diplomu by nemělo být jediným cílem studia a nemělo by zdržovat od opravdového vzdělávání, jak se zatím poměrně často děje.

V současné době stoupá nabídka míst pro uchazeče o studium na vysokých školách. Jsou asi oprávněné obavy, že se sníží celková náročnost studia, aby ho mohla většina studentů zvládnout. Na druhou stranu se ale zvýší konkurence a školy, které v ní budou chtít obstát, budou nuceny zatraktivnit nabídku. Pokud jde o nadané a vnitřně motivované studenty, není důvod se obávat, že by dali přednost snadnému získání diplomu před kvalitou studijního programu, osobností pedagogů, vybavenosti škol a úrovně jednání.

Školy, kde o nadané pečují Vysokou úroveň kvality a její další růst můžeme pozorovat vedle Masarykovy univerzity v Brně např. na Univerzitě Palackého v Olomouci - především na její Přírodovědecké fakultě.

Pro vědeckou průpravu nadaných a motivovaných studentů existují zajímavé mezinárodní programy, které podporují zejména vyhledávání a rozvoj talentů pro vědu, techniku a moderní technologie. Vynikající je projekt NYEX (Network of Youth Excellence). Sdružuje odborníky ze špičkových pracovišť, která ve světě připravují vědecký dorost a velmi mladé vědce z různých zemí. S touto organizací spolupracuje Arachne - přírodovědci z PřF UK v Praze a autor projektu Badatel na Univerzitě Palackého v Olomouci. Podobnou „krevní skupinu“ lze nalézt také kolem Katedry didaktiky fyziky na MFF UK v Praze.

Jakou vysokou školu tedy potřebují mimořádně nadaní? Takovou, na které se mohou setkat s vynikajícími osobnostmi, které pro ně budou po odborné i charakterové stránce vzorem, hodným následování. Kde budou moci pracovat „doopravdy“ a učit se od expertů v daném oboru. A nebude se s nimi jednat jako s dětmi. Je jedno, bude-li ta „jejich“ škola u nás, nebo v zahraničí. Bylo by dobře, kdyby takové školy byly dostupné všem nadaným a motivovaným zájemcům o studium.

O autorovi| EVA VONDRÁKOVÁ, Autorka je předsedkyní Společnosti pro talent a nadání, www.talent-nadani.cz

Autor: