Říká se: když něco funguje, neměňte to. Podle této rady se asi zachovali designéři nové generace Suzuki Swift, která je takřka k nerozeznání od té minulé – a ta byla velmi úspěšná.
Platí to ale jen na pohled.
Nový Swift totiž vyrostl, je o devět centimetrů delší.
Vypadá také nižší a širší, ale jen opticky – fakticky v těchto rozměrech přibral maximálně centimetr.
Kabina je prostornější, ve své kategorii lehce nadprůměrně. Uvnitř je také dost schránek a kapes na odložení drobností. Pro krátký kufr to už neplatí, ten je naopak jeden z nejmenších mezi malými auty.
Zato je kabina výborně zpracovaná a vzhledem k ceně vozu i dobře vybavená. Vadí jen velmi nepříjemné ovládání palubního počítače, ke kterému se budete muset natahovat kolem volantu.
Dále ale už skoro jen samé jistoty a pozitiva... Ano, levné městské autíčko s dvanáctistovkou.
Jenže tento čtyřválec, nahrazující dřívější třináctistovku, produkuje ze svého objemu 1,2 litru výkon 94 koní a libuje si ve vysokých otáčkách. Když chcete držet tempo, musíte často řadit, ale to je spíše zábava než otrava. Pětistupňová převodovka má přesně vymezené dráhy chodu a řadicí páku s koulí, která skvěle padne do ruky – mnohem lépe než roztodivně tvarované výmysly jiných automobilek.
A dvanáctistovka stačí, celé auto v základní výbavě totiž neváží ani tunu. A to je znát na jízdních vlastnostech i na spotřebě. Poměrně hbitý Swift je úsporný, jde s ním jezdit kolem pěti litrů a přes sedm se dostanete málokdy.
Suzuki Swift je postavený na nové podvozkové platformě, sedí, jede i brzdí výborně, už kvůli menší setrvačnosti lehkého vozu. Dokáže být komfortní i na rozbitých silnicích a zatáčí velmi ochotně.
Na dálnici je vzhledem ke své velikosti velmi stabilní, jízdu vysokou rychlostí však provází vyšší hluk motoru.
Nicméně asi největším lákadlem Swiftu bude pro většinu zájemců rozumná cena a štědrá standardní výbava.
Již nejlevnější třídveřový Swift má sedm airbagů včetně řidičova kolenního, stabilizační systém ESP a palubní počítač. Druhá výbava s klimatizací, nabízející snad vše pro rozumného člověka potřebné, vyjde u pětidveřové verze (ta je o deset tisíc dražší než třídveřová) na necelých 290 tisíc korun. Tedy levněji než většina podobně vybavených konkurentů.?
Srovnání s konkurencí
Suzuki Swift 5D 1.2 VVT
Rozměry 3850x1695x1510 mm
Zavaz. prostor 211 l
Hmotnost 960 kg
Motor záž. 4válec, 1,2 l
Výkon 69 kW (94 k)
Zrych. na 100 km/h 12,3 s
Nejvyšší rychl. 165 km/h
Komb. spotřeba 5,0 l / 100 km
Cena 244 900 Kč
Škoda Fabia 1,2 TSI Seat Ibiza 1,4 16V
4000x1642x1498 mm 4052x1693x1445 mm
315 l 292 l
1041 kg 1075 kg
přeplň. záž. 4válec, 1,2 l záž. 4válec, 1,4 l
63 kW (85 k) 63 kW (85 k)
11,7 s 11,8 s
177 km/h 177 km/h
5,2 l / 100 km 5,9 l / 100 km
259 900 Kč 248 900 Kč