Čtvrtek 9. května 2024, svátek má Ctibor
130 let

Lidovky.cz

Pozor na nové slevové systémy

Česko

V Rakousku to má sto tisíc lidí, nadšeně ze sebe vyhrkl Petr. „No dobře, tak se posaď a zkus to vzít pěkně od začátku,“ pobídl jsem svého známého. Stejně jako mnoho Čechů v poslední době byl pozván na školení firmy Lyoness, která nabízí nakupování se slevou u smluvních obchodních partnerů.

„Takže základ je nakupovat u smluvních obchodníků, to je třeba Tesco nebo Interspar a spousta dalších obchodů. Když jsi v systému a nakoupíš, dostaneš vždycky jednoprocentní slevu. Ta ti jde na provizní konto, a když nasbíráš 320 korun, peníze se prostě přesunou na tvůj běžný účet v bance,“ popisuje základ systému Petr. Terminologii ovládá bezchybně. Aby ne - v ruce třímá palcový manuál, který pořídil i se školením za dva a půl tisíce.

Zamaskovaný multilevel marketing „Dobře, to je fajn, výhodné to je pro obě strany,“ zkouším pochopit Petrovo nadšení pro „jeho“ produkt. „To ale ještě nic není.

Když seženeš do systému někoho nového, dají ti slevu 0,5% z jeho nákupu. A slevu dostaneš ještě z nákupu člověka, kterého sežene ten, kterého jsi sehnal ty,“ zamotává se do vysvětlování Petr. Aha, takže multilevel marketing, dochází mi.

Jde o to, že v pyramidovém systému dostanu vlastně dvouprocentní slevu z nákupu - procento jde mně a půl procenta jde do dvou úrovní nade mnou. Zkusím to naznačit Petrovi. „Dvě procenta, ano. A teď se podrž,“ chystá svůj hlavní trhák Petr.

„Třeba takové Tesco ti dá ne dvouprocentní slevu, ale hned čtyřprocentní. Dvě procenta se rozdělí mezi tebe a lidi nad tebou a zbylá dvě procenta se sbírají na osobním pozičním kontě,“ vysvětluje Petr. Takže to bychom měli už dvě konta, snažím se promyslet situaci nakupujícího v systému.

„Když se ti na pozičním kontě nastřádá 1600 korun, vznikne takzvaná pozice,“ dodává Petr. Pozice? Zkrátka nějaký balík, jednotka, rozhodně ne pozice ve smyslu umístění. Je zajímavé, že Petr používá naučená slova jiným způsobem, než je běžné, takže jejich pravý význam je skryt za významem skutečný. Prostě klasický právnický trik, se kterým se setkáte v hodně zamotaných smlouvách.

„A teď - binární strom,“ vytáhne další nesmyslný termín Petr. Nebudu unavovat laskavého čtenáře Petrovým popisem naučeným z materiálu společnosti Lyoness a zkusím to po svém.

Představte si strom s větvemi. Když vznikne onen balík v hodnotě 1600 korun, můžete ho pověsit na nějakou větev, začít musíte odspodu. Když je nalevo od kmene pověšeno 35 takových balíků a vpravo také 35 balíků, stane se zázrak investičního finančnictví.

Pohádkový výnos s nulovým rizikem?

„Za každý tenhle balík, jak tomu říkáš, dostaneš 14 400 korun,“ hoří nadšením Petr. Pokud by to tak bylo, byl by to neskutečný výnos, sleva z nákupů by dělala celých 18 procent. „Skvělé, ne?“ hlásí se Petr o slovo při pohledu na mou kalkulačku. Na moje slova o brzkém krachu Teska však nedá. Budu si tedy muset pomoci sám.

V něčem problém být musí, vrtá mi Lyoness hlavou. Takže, za kolik bych musel nakoupit řekněme v Tesku, abych mohl všechny šestnáctistovky otočit ve čtrnáct tisíc? Tolik: 5 milionů a rovných 600 tisíc. A ještě jedno číslo. Kdybych v Tesku nakupoval stejně jako teď, musel bych tam nakupovat 116 let. Za tu dobu nebudu existovat nejen já, ale pravděpodobně ani firma Lyoness. Ato jsem si ještě pořádně nepročetl smlouvu.

Lze téhle firmě vůbec věřit? „Spolupráce Sparu a této firmy se týkala pouze distribuce dárkových kuponů. Ze strany společnosti Spar byla spolupráce s touto firmou po určitém čase vyhodnocena jako nepřínosná, a proto došlo k jejímu ukončení,“ říká tiskový mluvčí Sparu Jan Vávra. V Tesku firmě Lyoness slevové kupóny prodávají stále, jinak s ní ale nespolupracují.

Tak takhle tedy vydělává Lyoness, dochází mi. Nakoupí v obrovském množství slevové poukázky a se získanou slevou dělá různé kejkle. A nabízí lákavé, i když nesmyslné zhodnocení prostředků. Petr moje vysvětlení nepochopil, ale vy máte ještě šanci. Dejte si pozor, podle neoficiálních informací chystá Lyoness v Čechách obrovskou letní reklamní kampaň.

Autor:

Vyřešte nespavost svých dětí
Vyřešte nespavost svých dětí

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...