Středa 1. května 2024, Svátek práce
130 let

Lidovky.cz

Práce budoucnosti: v kanceláři jako doma

Česko

Pracoviště by mělo být místem potěšení, inspirace, stimulace, a ne synonymem každodenní námahy, tvrdí celosvětový „futuristický“ výzkum mezi řediteli firem.

Zní to jako scénář přeslazeného sci-fifilmu - rychle se měnící, inovativní, založené na důvěře, sociálně odpovědné pracoviště. To vše vyplývá z rok trvajícího výzkumu agentury Regus, které 1100 ředitelů firem po celém světě vylíčilo svou představu o pracovních trendech budoucnosti.

Lidé si zvykli plně v práci využívat počítač, mobilní telefon, ale také třeba nonstop obchody v okolí kanceláře. To jim bude muset pracoviště zajistit. Podle respondentů totiž nejsou zaměstnanci v práci ochotni slevit ze svých zvyklostí soukromého života. Kvůli tomu budou muset majitelé do svých firem investovat mnohem více peněz.

Další část zajetého pracovního koloběhu, jež se nejspíš změní, je pracovní doba a s ní i místo vykonávání práce. Zajistí to takzvané pracoviště založené na důvěře.

Jedna z prvních, kdo si tento model již osvojil, je internetová společnost Google. V Googlu nemusí zaměstnanci manažerům pravidelně vykazovat žádné výsledky. Manažeři naopak musí členům týmů prokázat, že jejich aktivita, produkt nebo služba je něco, pro co stojí se nadchnout.

Členové týmu pak nadšeně obětují svůj čas v podstatě dobrovolně. Pokud se manažerovi nepodaří udržet energii a zapálenost pro svůj program, členové týmu mohou svobodně ustoupit od svého přispívání. Takový koncept pracoviště zahrnuje přesun od klasických smluvních závazků ke smlouvám, které vyplácejí zaměstnance na základě dosaženého výsledku. Díky čemuž zaměstnanci získávají plnou časovou a prostorovou autonomii. Do podobného programu se chystají investovat dvě třetiny respondentů. Mít přehled opravdu o všem Současní zaměstnanci chtějí pracovat pro eticky čisté organizace. Zároveň chtějí být aktivně zahrnuti do procesů Corporate Social Responsibility (CSR - firemní sociální odpovědnost), což je princip postavený na třech vzájemně provázaných pilířích - ekonomickém, environmentálním a společenském.

Chce-li být podle CSR firma úspěšná, musí se soustavně a stejnou měrou věnovat všem třem výše zmíněným oblastem, pracovat na každodenním zlepšování vztahů se zákazníkem, dodavatelem, odběratelem, ve zvýšené míře dbát na zlepšování pracovních podmínek zaměstnanců, prosazovat pravidla rovné příležitosti, ekologicky vyrábět a uplatňovat firemní ekologickou politiku.

Ředitelé z výzkumu potvrdili, že firmy budou muset v budoucnosti najít kreativní cesty, jak poskytnout zaměstnancům relevantní informace o CSR. Například tím, že vyvinou online databázi, která bude zobrazovat informace o spotřebě energie, tzv. ekologické stopě organizace, efektivním využití prostoru a podobně.

V následujících třech letech plánují zaměstnavatelé růst investic do CSR o 25 procent. Tento trend je patrný dokonce u firem na rozvojových trzích, které uvažují o 22procentním nárůstu.

Další investice budou zaměstnavatelé vkládat do sociálních internetových sítí. Spolupráce přes internet díky těmto sítím umožňuje organizacím slyšet tzv. slabé signály - tipy, rady, informace o vývoji na trhu, nápady na inovaci výrobků a inspirace, které by dříve zůstaly bez povšimnutí.

***

Pracoviště budoucnosti rozvrací konvenční pojetí práce jako dřiny

Nové komunikační cesty a technologie mění stávající pracovní procesy a převrací je naruby. Pracoviště budoucnosti se soustředí na čisté myšlení a popírá zažité představy, které tvrdí, že práce rovná se dřina. Cíl firem je inspirovat zaměstnance a odstartovat inovace provozů i myšlení.

To jim momentálně umožňuje rozličná nabídka technologií a systémů, které přesouvají pracoviště spíše na pozici virtuální kanceláře než zděného domu. Částečně je to kvůli ekonomickým tlakům. Ty vyžadují, aby si každé pracoviště počínalo lépe a rychleji, s menšími zdroji. Existuje zde také „virtuální nátlak“ napříč pracovištěm, jenž způsobuje, že „reálný" byznys se čím dál více odehrává mimo kancelář. Příčinou této virtualizace je i trojnásobný růst počtu projektů na jednoho zaměstnance, poskytování vedlejších služeb (IT oddělení) a celkové snížení stavů v organizacích.

Autor:

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...