Středa 15. května 2024, svátek má Žofie
130 let

Lidovky.cz

Práce na inzerát: na co si dát pozor

Česko

Ztratili jste práci, nebo se jen poohlížíte po novém, zajímavějším či lépe placeném místě? Můžete se ptát známých, sledovat nabídky úřadů práce, nebo hledat zaměstnání pomocí inzerátů v tisku nebo na internetu.

Poradíme vám, jak se právě v těchto inzerátech vyznat.

Nabídek na nejrůznější profese bývá v novinách nebo na specializovaných internetových serverech celá řada. Naučte se však vnímat nejen text inzerátu samý, ale číst i mezi řádky. Ušetříte si tak čas zbytečným běháním na pohovory a schůzky, kde vám místo inzerovaného manažerského postu s platem třicet tisíc nabídnou dealerství pochybného produktu.

Hledejte informace předem

Nespokojte se jen s textem inzerátu. Pokud máte přístup na internet a součástí nabídky jsou i webové stránky firmy, podívejte se na ně. Není-li webová adresa uvedena přímo, dá se vypozorovat i z koncovky e-mailové adresy. Ideální je znát někoho, kdo už měl s firmou co do činění a něco vám o ní řekne.

Smůlu máte ve chvíli, kdy je uveden jen kontaktní telefon nebo požadavek, abyste zaslali svůj životopis. V prvním uvedeném případě se obvykle dovoláte jen k nějaké asistentce, která vám toho moc neřekne a objedná vás na pohovor.

„Jelikož jsem práci měla, jen ji toužila změnit, sledovala jsem nabídky v novinách delší čas. Když jsem na jednu schůzku dorazila, čekalo nás tam na pohovor asi dvacet. Vedoucí si nás volala každého na deset minut. Dozvěděla jsem se, jak je nabízená práce dobře placená, nezávislá, jak jsou ve firmě všichni šťastní. Pak mě předala jednomu z těch šťastných, aby mi sdělil víc,“ vzpomíná bankovní úřednice Ivana. „Samozřejmě, že šlo o dealerství a práci na živnostenský list. Rychle jsem z toho vycouvala. Asi to tak udělalo hodně z čekajících, neboť jsem časem pozorovala, jak tato stejná firma neustále mění zadání svých inzerátů, aby z nich ani trochu nebylo poznat, o co jde. Jejich formulace byly lákavější a lákavější.“

Ptejte se už při sjednávání pohovoru

Personalistka Simona Týlová radí, nenechat se odradit tím, když vám v telefonu tvrdí, že se vše dozvíte až na místě. „Trvejte na svém. Ptejte se, zda jde o zaměstnanecký poměr, nebo práci na živnostenský list, na pracovní dobu, náplň vaší činnosti, prostě na vše podstatné. Pokud budete dostávat odmítavé nebo mlžící odpovědi, raději to vzdejte a hledejte raději dál. Jsou to obvyklé triky na lákaní nových pojišťovacích agentů, různých společností, u nichž byste vykonávali multilevel marketing, podomní obchod a podobně. A na to se ne každý člověk hodí nebo má náturu,“ podotýká Týlová.

Vyberte ten správný tisk

Záleží také, o jakou pozici se zajímáte. Každé noviny mají svůj typický okruh čtenářů a tomu se přizpůsobují i inzerenti. Hledáte-li práci v nějakém specializovaném oboru, stojí za to vyzkoušet i odborné časopisy, jejich webové stránky nebo přímo oborové noviny.

Pro hledání práce ve školství se hodí například Učitelské noviny, ve zdravotnictví třeba Zdravotnické noviny. Někdy nezaškodí, když si do těchto oborových médií dáte inzerát sami. Někteří zaměstnavatelé sami prohledávají na internetu životopisy, proto ten svůj vyvěste na pracovních serverech.

„Po několika neúspěšných pokusech, kdy se nabídka v denících naprosto míjela s realitou, jsem si dal inzerát do časopisu, který čte jen menší okruh lidí, a to většinou mého zaměření. Vyšlo to,“ říká geolog Josef Weis. „Nejdříve jsem totiž uvažoval, že zkusím i nějakou práci mimo svůj obor. Tady mám dobrou zkušenost s personálními agenturami. Dokázali mi tam poradit, vysvětlili možnosti a naopak mi doporučili, že se mám jako švec držet svého kopyta, že jinde je malá pravděpodobnost dostat lepší plat.“ Vybírejte si inzeráty, ze kterých je jasně zřejmé, co zaměstnavatel požaduje. Takový, kde je co nejméně frází, ale o to více informací. Zbystřete u nabídek, které nabízejí za hodně peněz málo práce. Tam bývá většinou nějaký háček.

Dodržte požadavky inzerenta

Měli byste splňovat okolo pětasedmdesáti procent požadavků, které firma pro nabízenou pozici inzeruje. Patří k nim vzdělání, jazykové dovednosti, praxe.

„Důsledně také zvažujte, kdo je inzerentem a jak ho znáte. U velkých firem je výběr nových lidí vícekolový, a proto trvá i déle. Když oslovíte menší společnost, zajímejte se o její postavení na trhu,“ poznamenává Jiří Suchan, ředitel personální společnosti ManMark ECONOMY. „Dodržujte požadavky inzerenta. Divíte se, proč jste vypadli hned v prvním kole? Třeba stačilo, že jste neuvedli značku inzerátu.“ Ke každému životopisu připojujte i průvodní dopis. Měl by být jasný, stručný a srozumitelný tak, aby zaujal na první pohled.

Autor: