Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Práce v Tesku, to nejsou jen pokladny

Česko

Ředitelka lidských zdrojů obchodního řetězce Tesco Radka Pekelská je absolventkou programu, který dnes doporučuje dalším

Když v novinách vyšla zpráva o tom, že Tesco zavede samoobslužné pokladny, musela ředitelka lidských zdrojů tohoto obchodního řetězce Radka Pekelská rychle upozorňovat na to, že klasičtí pokladní nekončí. „Samoobslužné pokladny plánujeme zavést, teď probíhá pilotní projekt, ale je to jen doplňková služba. Určitě nebudeme rušit stávající pokladny a pokladní, v našich obchodech stále budou. Navíc i k samoobslužným pokladnám potřebujeme koordinátora, který pomůže lidem s jejich obsluhou,“ vysvětluje. Současné období je pro ni celkem exponované i proto, že je to čas takzvaných kariérních diskusí, které řídí. Z elektrárny do obchodu Radka Pekelská začala svou kariéru po ukončení dopravní a ekonomickosprávní fakulty v roce 1996 ve firmě Babcock & Wilcox, kde mimo jiné pomáhala zavádět řídící kontrolní systém do chvaletické elektrárny. „Pořád se odchyluji od toho, co jsem vlastně vystudovala, a vždycky jsem tak čtyři kroky vedle, než původně plánuji,“ usmívá se. „Babcock & Wilcox přišli na český trh jako americká firma, takže jsem dostala na starost vzájemnou komunikaci mezi jejich americkým týmem a lidmi z ČEZ. Šlo o to, že čtyři bloky chvaletické elektrárny, které vyrábějí elektrickou energii, nebyly v té době ještě automaticky řízeny. My jsme zaváděli plně automatizovaný řídící systém, aby byla elektrárna výkonnější a bezpečnější.“

Projekt byl ale časově omezen dvouletým obdobím, takže mladá manažerka věděla, že si brzy bude muset hledat práci další. V té době bydlela v Pardubicích a tam také zaznamenala v roce 1998 zprávu o tom, že Tesco, které koupilo K-Mart, přijímá vysokoškoláky do manažerského tréninku. „Řekla jsem si, že je to něco, co ještě neznám, a přihlásila se.“

Stala se tak jednou z absolventek programu Excel, na který dnes v pozici ředitelky lidských zdrojů Teska láká vysokoškoláky. „Excel je roční manažerské kolečko, kdy musíte projít úplně vším, abyste věděl, co se na provozovně děje,“ objasňuje. „První tři měsíce tedy strávíte na těch nejexponovanějších úsecích, třeba na pokladně nebo na příjmu zboží. Další tři měsíce stínujete vedoucího vašeho úseku, osvojujete si jeho činnosti a současně přemýšlíte, v jaké oblasti se chcete profilovat. A pak už začnete pracovat sami v dané oblasti, dostanete určitou zodpovědnost, malý tým lidí a projektík, který připravujete. Já to měla zajímavější ještě o to, že v předvánočním období onemocněla vedoucí úseku pečiva, takže jsem ji musela zastoupit právě v té nejhektičtější době, přičemž jsem o pečivu věděla asi tolik, kolik stojí rohlík. Pak jsem se začala posouvat do oblasti lidských zdrojů, která mě zajímala.“

V roce 1999 tak Pekelská začala pracovat jako manažerka lidských zdrojů dvou obchodů Teska, od roku 2001 už byla oblastní manažerkou pro jedenáct českých a slovenských obchodů a v červnu 2002 se stala ředitelkou lidských zdrojů celé sítě Tesco a současně členkou představenstva Teska v Česku i na Slovensku. Automatický kariérní postup to však podle jejích slov určitě není. „Záleží na tom, zda se člověk chce někam posouvat, zda má motivaci i ambice. Ty ho dovedou k příležitosti a když se objeví, může ji využít,“ říká Pekelská. Kariérní program Teska však podle jejích slov může při té cestě pomoci. Kariérní diskuse „Každý rok děláme se zaměstnanci diskuse na téma jejich kariérních cílů. Teď je zrovna jejich období. Máme nadefinované talentové skupiny a víme, že určití pracovníci mají potenciál posunout se na vyšší pozici nebo jinou v rámci svého týmu. Na každé provozovně máme manažera lidských zdrojů, který se věnuje náboru, tréninku a rozvoji zaměstnanců. Práce v obchodním řetězci je sama o sobě dost náročná, takže se ji snažíme lidem zpříjemnit, kde to jde.“ Že právě obchodní řetězce přílišnou vstřícností k zaměstnancům zrovna neoplývají a pracovní podmínky v nich jsou terčem časté kritiky? „Myslím, že mohu říct, že z řetězců jsme poměrně nejlépe hodnoceni i z pohledu řízení lidských zdrojů a kontroly úřadů práce,“ tvrdí Pekelská. „Je to dané i tím, že když se vyskytne jakýkoli problém, řeší se na několika úrovních. Máme odvolací procedury, a pokud zaměstnanec nenajde řešení se svým nadřízeným, může kontaktovat manažera stojícího výš, což jde až ke mně. Každý problém okamžitě řešíme. Máme také interní linku ochrany zájmů, na které mohou naši lidé i anonymně vymezit problém, říct, co se děje, a naší úlohou je se tomu věnovat a dát jim zpětnou vazbu.“

Pracovní den ředitelky lidských zdrojů Teska je podle jejích slov poměrně hektický a obsahuje řadu mítinků jak se samotnými zaměstnanci, tak i s jejím týmem, který čítá více než 50 lidí v Česku a na Slovensku a podporuje v oblasti řízení lidských zdrojů jednotlivé provozovny. „Přímo mně reportuje sedm manažerů. V podstatě se staráme o dvacet tisíc zaměstnanců Teska, dvanáct tisíc v Česku a osm tisíc na Slovensku. To číslo se však neustále mění, jak síť roste. V roce 2002, když jsem nastupovala do funkce, byla třetinová.“ Mezi změny, které Pekelská na své pozici pomáhala prosadit, patří třeba kompletně nová struktura odměňování, zavedená v loňském roce. „Jak jsme rostli, dostali jsme se do stavu, kdy jsme měli dvacet různých mzdových map, což bylo dál neudržitelné, takže jsme potřebovali celý systém zjednodušit a udělat ho transparentní a fér pro zaměstnance. Také jsme investovali do mezd provozních zaměstnanců, abychom byli na maloobchodním trhu konkurenceschopní.“ Tesco nejsou jen pokladny Vedle podpory provozovnám zajišťuje manažerka i personální služby pro centrální kancelář Teska, která dnes prý už tvoří malý trh práce sama o sobě. „Centrála pro obchody mimo jiné plánuje marketingové i reklamní akce, nakupuje zboží, analyzuje finanční činnosti, koordinuje stavební práce, pronájmy nemovitostí i vyhledávání nových pozemků. Když k nám lákáme na vysokých školách studenty, bývají překvapeni, když jim tyto profese nabízíme. Většina lidí si totiž pod náborem do Teska pořád představí pouze práci na pokladnách.“

***

RADKA PEKELSKÁ

Rodina: Svobodná, bezdětná Auto: Volvo Oblíbená hudba: „Jazz, pop rock, dance music a každá hudba, která mě zaujme. Nemám vyhraněný styl, ale poslouchám hudbu moc ráda.“ Volný čas: „Strašně ráda cestuji nebo ho trávím s přáteli a s mámou, sestrou a její rodinou v Trutnově. Miluji pohyb, cvičení a sport, potápím se, lyžuji, hraji golf a dělám jógu i power jógu. Ta se stala v poslední době mým velkým koníčkem. Udělala jsem si na ni instruktorský kurs a vedu hodiny power jógy. Cítím se velmi dobře, když můžu vypnout od každodenní práce a být mezi lidmi, kteří chtějí cvičit, předávají mi tak hodně energie a já zase jim. Přijďte na hodinu.“ Oblíbená dovolená: „Kdekoli, jen když je. Ráda cestuji, nejradši jezdím k moři a do tepla, poznávat nová místa. Zjistila jsem, že jsem nikdy nebyla na jednom místě dvakrát. Vždycky hledám nové a zajímavé oblasti. Teď mě čeká v září Colorado a Mexiko, na jaře jsem byla na Kubě.“

Autor:

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...