Neděle 28. dubna 2024, svátek má Vlastislav
130 let

Lidovky.cz

Praha 2 chce užší magistrálu

Česko

  9:34
Praha - Už nechceme trpět na úkor ostatních čtvrtí, ozývá se z radnice Prahy 2. Aby zklidnila dopravu na svém území, hodlá radnice ubrat dva jízdní pruhy na severojižní magistrále. Omezení provozu by se měly podle městské části dočkat i Ječná, Žitná, Anglická, Rumunská a Bělehradská ulice, které jsou nyní také přetíženy.
O zúžení nejrušnější ulice v hlavním městě nemůže Praha 2 rozhodnout sama, ale projekt jí musí posvětit magistrát. Ten s tím souhlasí, pokud se uskuteční až po dokončení městského okruhu. „Tento argument už slyšíme deset let. Říkali nám, že až bude dokončena Jižní spojka a na ní navazující silnice na východě města, uleví se nám. Nakonec to bylo ještě horší. Nechceme se nijak vázat na dokončení okruhu, který nám stejně nepomůže,“ říká zástupce starostky Prahy 2 Václav Vondrášek.
 
 „Celý projekt dopracujeme a předložíme ho na magistrátu, kde pro něj budeme následně shánět podporu,“ pokračuje Vondrášek. Aktivity radnice jsou pro obyvatele městské části příznivé. Dva jízdní pruhy, které by měly ubýt na nynější čtyřproudé Legerově ulici, chce úřad proměnit na zatravněné plochy nebo parkoviště. Na užší magistrále budou podle druhé městské části jezdit řidiči pomaleji a opatrněji. „Chceme odstranit ten hrozný koridor ohrazený betonovými přepážkami, který vypadá jako sáňkařská dráha. Bylo by dobré, kdyby byla magistrála i silnicí pro lidi, a nejen pro auta,“ říká ke snahám radnice vedoucí odboru dopravy Prahy 2 Josef Gál.

 Že magistrálu zúžit lze, se ukazuje už nyní v Sokolské ulici, která je součástí tohoto průtahu ve směru na Brno. V ulici je zabrána část jednoho pruhu parkovištěm a odstavnou plochou. Přesto se tu dopravě nepřitížilo. „Sokolská nám slouží jako ukázkový příklad. Když to nevadilo tady, nebude to vadit ani v protisměrné Legerově,“ dodal Gál. Dalším velkým problémem, který obyvatele Prahy 2 trápí, je obtížné přecházení rušných komunikací. Radnice jim chce vyjít vstříc a instalovat semafory na problémová místa. Opět je mezi nimi i Legerova ulice.

 Semafory by měly podle Vondráška přibýt také přímo u konce Nuselského mostu. „Tím chceme zamezit situaci, aby se auta ve čtyřech řadách hromadila přímo v Legerově ulici v hustě obydlené oblasti. U mostu se výfukové plyny spíše rozptýlí,“ zdůvodňuje opatření zástupce starostky Prahy 2. Zcela konkrétní plány má vedení radnice i s jinými komunikacemi, které sem přivádí tisíce aut ze všech koutů města. Například Bělehradskou ulici, kterou si řidiči zvolili jako vhodnou zkratku na magistrálu, by chtěla druhá městská část protáhnout až téměř k Národnímu muzeu. Tam by se komunikace napojila na magistrálu.
 „Důvodem je zoufalá situace v oblasti, kde se kříží Bělehradská a Anglická ulice s magistrálou. Tam stojí neustále auta, která blokují dopravu,“ popisuje kritický stav na této křižovatce Vondrášek.

 Obdobný stav je ale téměř na každém větším křížení ulic v Praze 2, která doplácí za svou centrální polohu. Nevyhne se jí téměř žádný motorista jedoucí ze západu na východ nebo ze severu na jih.
Autor: