„Dopravní podnik nás všechny jednou sežere, sežere hlavní město Prahu, sežere Pražany,“ zaznělo hned od několika zastupitelů na jejich poslední schůzi, kde schvalovali rozpočet města na další rok. Zastupitelé navíc pouze citovali několik let stará slova svých kolegů, což jen ukazuje, že Praha na MHD vyčleňuje obrovské prostředky dlouhodobě.
Například v loňském roce provoz celé sítě MHD vyšel na 23,6 miliardy korun. Roční výdaje města přitom v posledních letech dosahují něco málo přes 100 miliard. Náklady se navíc budou stále zvyšovat, a to především kvůli rozšiřování tramvajových tratí, přechodu z klasických autobusů na elektrobusy a trolejbusy nebo kvůli zprovoznění čtvrté linky metra.
Navzdory tomu, že hromadná doprava v Praze je hodnocena jako druhá nejlepší na světě, platí za ni obyvatelé hlavního města oproti ostatním evropským metropolím výrazně méně.
Deset korun na den
„Když se podíváte na ostatní evropské metropole, tak podíl výnosu z jízdného na celkových nákladech hromadné dopravy se pohybuje mezi 30 a 50 procenty. To, že jsme v Praze pod 15 procenty, je významná anomálie. S tím budeme muset pohnout,“ míní radní pro finance Zdeněk Kovářík (ODS).
Dodává také, že otázku cen jízdného bude město řešit v nadcházejícím roce, jelikož bude potřeba podepsat novou smlouvu mezi městem a dopravním podnikem. Za roční kupon Pražané v současné době platí 3 650 korun, tedy přesně deset korun za den. Ten je paradoxně nyní levnější než na začátku tisíciletí. V roce 2000 totiž roční jízdné vyšlo na 3 800 korun, a to tehdy provoz MHD nestál ročně ani deset miliard korun.
Jízdné a poplatky za psy v Praze
|
Během dalších let pak cena kuponů vystoupala až na 4 750 korun. Pak ale přišel červenec 2015 a město ho zase zlevnilo na současnou cenu. Tehdejší radní pro dopravu Petr Dolínek (tehdy ČSSD) zlevnění zdůvodňoval snahou zatraktivnit MHD.
Tento důvod zmiňují i současní zastánci zachování ceny. Názory jsou ale napříč zastupitelstvem extrémně polarizované od volání po zachování cen až po nápady nechat MHD pro Pražany zdarma. Vedení metropole tak v příštím roce dozajista čeká zdlouhavá a náročná debata.
Vyšší daň z nemovitosti
Co se týče daně z nemovitosti, připlatí si Pražané v roce 2024 v průměru o 80 procent. Důvodem ale není rozhodnutí pražské samosprávy, nýbrž nedávno vládou schválený konsolidační balíček. V letošním roce vedení metropole neotevíralo vyhlášku, prostřednictvím které by radnice mohly upravit koeficient na svém území.
Podle Kováříka nicméně město počítá s tím, že v příštím roce vyhlášku otevře a nejpozději v červnu schválí její novelu. Do té doby chce Kovářík s radnicemi řešit jejich návrhy na změny. Již nyní podle jeho slov na magistrát dorazily čtyři, konkrétně dvě s žádostí o snížení a dvě o zvýšení koeficientu. Jeho snížení z maximální hodnoty pět na polovinu si například schválila už letos v únoru Praha 10.
Pátá městská část naopak požaduje jeho zvýšení z 2,5 na 4,5. Podle radní Prahy 5 pro finance Jolany Dočekalové (Praha 5 sobě) jde spíše o přiblížení se koeficientům podobně velkých městských částí, které ve většině případů v lednu 2020 přešly na nejvyšší možný koeficient 5. „Od roku 2020 do roku 2025, kdy by se u nás měla daň zvýšit, přišla městská část zhruba o 300 milionů korun,“ vypočítává Dočekalová.
Stejně za odpad i psy
Co se týče dalších poplatků, nečekají Pražany žádné novinky ani v případě svozu komunálního odpadu. Naposledy došlo v lednu 2022 ke změně způsobu výpočtu poplatků, které jsou od té doby navázané na objem popelnic a kontejnerů.
Úprava tehdy zpravidla zlevnila svoz od rodinných domů a zdražila lidem v bytech. Vyšší nebudou ani poplatky za psy. Ty jsou už nyní vyšší za každého dalšího psa, kterého Pražan vlastní. Vedle toho také platí více lidé, kteří chovají psy v bytě.