Vomáčka na sociálních sítích uvádí nejen částku za vjezd do centra Prahy, ale i bližší podrobnosti.
„Mýtné by mělo zasáhnout celou oblast Prahy 1 mimo magistrálu a cena bude stanovena jen za celodenní průjezd ve výši 200 Kč. Poplatek se bude kontrolovat speciálními vozy obdobnými těm na zóny placeného stání. O způsobu platby i výjimkách zatím není rozhodnuto,“ uvádí.
Redakce iDNES.cz oslovila Petra Vomáčku, který záměr Prahy potvrdil.
„Informaci uvedl radní pro dopravu Prahy 1 Vojtěch Ryvola. Bližší informace uvedl radní (Zdeněk) Hřib. Mapa kopíruje záměr, o kterém Ryvola hovořil. Řeší to tak aktivně, aby to bylo schváleno s účinností od 1. 1. 2024. Takže je zde předpoklad schválení, pokud to projde radou magistrátu,“ uvedl.
„Z mých informací z rozhodnutí nepanuje nadšení na Praze 6, ale také z řad zaměstnanců ministerstev, kterých je na Praze 1 dost. To vím z vlastní praxe, kdy jsem tam dělal na dopravě,“ dodal Vomáčka. S tím se radní Hřib na sociálních sítích pohádal a část informací rozporoval.
Hřib: Ještě to budeme diskutovat
Na přímý dotaz iDNES.cz plány na zavedení poplatku Zdeněk Hřib potvrdil s tím, že opatření bude skutečně směřováno na začátek příštího roku. „Toto opatření směřujeme k začátku příštího roku. Nyní budeme celou záležitost diskutovat s okolními městskými částmi,“ objasnil plánované úpravy vjezdu do centra Prahy.
Opatření chce podle informací Českého rozhlasu zavést magistrát i vedení Prahy 1. Magistrát má zpracovanou právní analýzu, na základě které teď vzniká návrh opatření.
„Po dohodě s Prahou 1 chceme tu zónu stanovit tak, aby to splňovalo především dopravní řešení. Aby se nám nezpožďovaly tramvaje přes Malou Stranu a Smetanovo nábřeží, protože to se pak promítá do celé té sítě,“ uvedl v rádiu náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib.
Také podle primátora Svobody návrh dosud nebyl schválený magistrátem. Zároveň uvedl, že zavedení mýtného v celém centru města či jeho historických částech je podle něj standardní v řadě evropských měst a nejspíš se o něm bude jednou uvažovat i v Praze. „To ale bude možné až po vyřešení okruhů,“ dodal primátor.
Pomůže kamerový systém
Ten dále reaguje na Vomáčkův příspěvek a dementuje informaci o rozsahu opatření, ale i způsobu výběru poplatků. „Těžko by také mohlo dojít ke kontrole úhrady takových poplatků autíčky s kamerami. To by v praxi fungovalo jen stěží. Samozřejmě bude částečně využit již instalovany kamerový systém. Cenový strop v tuto chvíli také není definitivní,“ odpovídá Hřib na sociálních sítích a odmítá i rozsah, který je uveden na mapě.
„Netuším, kdo vám přiloženou mapičku namaloval v malování (vypadalo by to na Ondřeje Prokopa). Ale přiložený mapový podklad se zvažovaným záměrem nemá vůbec nic společného,“ dále dodal.
Bude poplatek 200 korun za vjezd do centra Prahy adekvátní?
Zpoplatnění vjezdu oblasti obou břehů Vltavy
Redakce iDNES.cz oslovila i radního Prahy 1 pro dopravu Ryvolu. „Potvrzuji, že se od samého počátku bavíme o částce dvě stě korun za čtyřiadvacetihodinový vjezd. Nejedná se o mýto, neboť zákon o mýtu se předběžně připravuje na rok 2029. Jedná se o zpoplatnění vjezdu do dané oblasti, tedy část Pražské památkové rezervace,“ vysvětlil záměr opatření.
„Prvotní ucelený návrh bude k dispozici do čtrnácti dnů. Návrh zpoplatnění vjezdu je na oblast obou břehů Vltavy kolem Karlova mostu, to znamená levý břeh v okolí ulic Újezd, Karmelitská od Tržiště, pravý břeh v okolí ulic Divadelní, Smetanovo nábřeží, Křižovnická. Předběžně se začátkem roku 2024,“ doplnil Ryvola.
Technická správa komunikací nyní zpracovává model dopadu zpoplatnění vjezdu do centra i na další městské části. Řeší se i to, kdo zpoplatněný nebude.
„Rezidenti jsou ta základní báze, pak se ještě dojednává, jaké budou výjimky, provozovatelé s provozovnou, nebo jestli to budou obecně ti, kteří tady mají svoji firmu zapsanou. Což například já bych viděla jako velmi negativní. Nicméně my jsme s hlavním městem zajedno, že ten krok je potřeba,“ uvedla pro Český rozhlas starostka Prahy 1 Terezie Radoměřská.
S úpravou občané nesouhlasí
Chystaná úprava se nelíbí občanům a na sociálních sítích pod statusem Petra Vomáčky vyjadřují svoji nevoli.
Například uživatel Lucky Prague se pozastavuje nad opatřením a myslí si, že jde zejména o benefit pro městskou kasu. „A čemu tím pomůžeme? Má město založené studie co se tím docílí a jaký to bude mít benefit mimo plnění městské kasy?“
Nesouhlasně se vyjadřuje i Miroslav Jungwirth. „Tleskal bych tomu, kdyby ale Praha měla dokončený okruh. Takhle se ten tranzit dost dobře může začít soustředit kolem té zóny, kde je už teď ale obrovský, bez nějaké rozumné alternativy.“
Redakce iDNES.cz už dříve pořídila anketu mezi představiteli jednotlivých městských částí právě na téma zpoplatnění vjezdu do centra Prahy. Většina je proti.
Anketa: Jak by vaše radnice zareagovala v případě, že by Praha 1 zpoplatnila průjezd Malou Stranou a Smetanovým nábřežím?Ondřej Matěj Hrubeš (ODS), radní Prahy 6 pro dopravu Ondřej Rut (Strana zelených), místostarosta pro dopravu Prahy 3 Tomáš Halva (TOP 09), radní Prahy 2 pro dopravu Mikuláš Pobuda (ODS), radní Prahy 10 pro dopravu Tomáš Holeček (ODS), radní pro dopravu Prahy 9 Jaroslav Míth (ODS), radní Prahy 4 pro dopravu Tomáš Slabihoudek (TOP 09), radní Prahy 8 pro dopravu Pavel Zelenka (Praha sobě), místostarosta pro dopravu Prahy 7 Milan Kryl (Piráti), místostarosta pro dopravu Prahy 5 Poznámka: Anketa byla pořízena na konci června, neodráží tak aktuální informace o zavedení zpoplatněného vjezdu do centra Prahy. |