Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Česko

Vjezd do centra Prahy od ledna za dvě stovky? Ještě jednáme, říká Hřib

ilustrační snímek foto:  Michal Růžička, MAFRA

Praha se od začátku příštího roku chystá na dlouho avizované zpoplatnění vjezdu do centra Prahy. Informaci uvedl na sociálních sítích Petr Vomáčka, bývalý expert BESIP a současný vedoucí odboru dopravy Prahy 14. Řidiči by za vjezd do centra měli zaplatit dvě stě korun. Podle náměstka primátora pro dopravu Zdeňka Hřiba by opatření mohla platit od začátku příštího roku, nyní ale probíhají jednání.
  12:54aktualizováno  19:32

Vomáčka na sociálních sítích uvádí nejen částku za vjezd do centra Prahy, ale i bližší podrobnosti.

„Mýtné by mělo zasáhnout celou oblast Prahy 1 mimo magistrálu a cena bude stanovena jen za celodenní průjezd ve výši 200 Kč. Poplatek se bude kontrolovat speciálními vozy obdobnými těm na zóny placeného stání. O způsobu platby i výjimkách zatím není rozhodnuto,“ uvádí.

Redakce iDNES.cz oslovila Petra Vomáčku, který záměr Prahy potvrdil.

„Informaci uvedl radní pro dopravu Prahy 1 Vojtěch Ryvola. Bližší informace uvedl radní (Zdeněk) Hřib. Mapa kopíruje záměr, o kterém Ryvola hovořil. Řeší to tak aktivně, aby to bylo schváleno s účinností od 1. 1. 2024. Takže je zde předpoklad schválení, pokud to projde radou magistrátu,“ uvedl.

„Z mých informací z rozhodnutí nepanuje nadšení na Praze 6, ale také z řad zaměstnanců ministerstev, kterých je na Praze 1 dost. To vím z vlastní praxe, kdy jsem tam dělal na dopravě,“ dodal Vomáčka. S tím se radní Hřib na sociálních sítích pohádal a část informací rozporoval.

Hřib: Ještě to budeme diskutovat

Na přímý dotaz iDNES.cz plány na zavedení poplatku Zdeněk Hřib potvrdil s tím, že opatření bude skutečně směřováno na začátek příštího roku. „Toto opatření směřujeme k začátku příštího roku. Nyní budeme celou záležitost diskutovat s okolními městskými částmi,“ objasnil plánované úpravy vjezdu do centra Prahy.

Opatření chce podle informací Českého rozhlasu zavést magistrát i vedení Prahy 1. Magistrát má zpracovanou právní analýzu, na základě které teď vzniká návrh opatření.

„Po dohodě s Prahou 1 chceme tu zónu stanovit tak, aby to splňovalo především dopravní řešení. Aby se nám nezpožďovaly tramvaje přes Malou Stranu a Smetanovo nábřeží, protože to se pak promítá do celé té sítě,“ uvedl v rádiu náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib.

Také podle primátora Svobody návrh dosud nebyl schválený magistrátem. Zároveň uvedl, že zavedení mýtného v celém centru města či jeho historických částech je podle něj standardní v řadě evropských měst a nejspíš se o něm bude jednou uvažovat i v Praze. „To ale bude možné až po vyřešení okruhů,“ dodal primátor.

Pomůže kamerový systém

Ten dále reaguje na Vomáčkův příspěvek a dementuje informaci o rozsahu opatření, ale i způsobu výběru poplatků. „Těžko by také mohlo dojít ke kontrole úhrady takových poplatků autíčky s kamerami. To by v praxi fungovalo jen stěží. Samozřejmě bude částečně využit již instalovany kamerový systém. Cenový strop v tuto chvíli také není definitivní,“ odpovídá Hřib na sociálních sítích a odmítá i rozsah, který je uveden na mapě.

„Netuším, kdo vám přiloženou mapičku namaloval v malování (vypadalo by to na Ondřeje Prokopa). Ale přiložený mapový podklad se zvažovaným záměrem nemá vůbec nic společného,“ dále dodal.

Bude poplatek 200 korun za vjezd do centra Prahy adekvátní?

celkem hlasů: 10710

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00úterý 5. září 2023. Anketa je uzavřena.

Je to moc6628
Je to málo2234
Je to akorát1848

Zpoplatnění vjezdu oblasti obou břehů Vltavy

Redakce iDNES.cz oslovila i radního Prahy 1 pro dopravu Ryvolu. „Potvrzuji, že se od samého počátku bavíme o částce dvě stě korun za čtyřiadvacetihodinový vjezd. Nejedná se o mýto, neboť zákon o mýtu se předběžně připravuje na rok 2029. Jedná se o zpoplatnění vjezdu do dané oblasti, tedy část Pražské památkové rezervace,“ vysvětlil záměr opatření.

„Prvotní ucelený návrh bude k dispozici do čtrnácti dnů. Návrh zpoplatnění vjezdu je na oblast obou břehů Vltavy kolem Karlova mostu, to znamená levý břeh v okolí ulic Újezd, Karmelitská od Tržiště, pravý břeh v okolí ulic Divadelní, Smetanovo nábřeží, Křižovnická. Předběžně se začátkem roku 2024,“ doplnil Ryvola.

Technická správa komunikací nyní zpracovává model dopadu zpoplatnění vjezdu do centra i na další městské části. Řeší se i to, kdo zpoplatněný nebude.

„Rezidenti jsou ta základní báze, pak se ještě dojednává, jaké budou výjimky, provozovatelé s provozovnou, nebo jestli to budou obecně ti, kteří tady mají svoji firmu zapsanou. Což například já bych viděla jako velmi negativní. Nicméně my jsme s hlavním městem zajedno, že ten krok je potřeba,“ uvedla pro Český rozhlas starostka Prahy 1 Terezie Radoměřská.

S úpravou občané nesouhlasí

Chystaná úprava se nelíbí občanům a na sociálních sítích pod statusem Petra Vomáčky vyjadřují svoji nevoli.

Například uživatel Lucky Prague se pozastavuje nad opatřením a myslí si, že jde zejména o benefit pro městskou kasu. „A čemu tím pomůžeme? Má město založené studie co se tím docílí a jaký to bude mít benefit mimo plnění městské kasy?“

Nesouhlasně se vyjadřuje i Miroslav Jungwirth. „Tleskal bych tomu, kdyby ale Praha měla dokončený okruh. Takhle se ten tranzit dost dobře může začít soustředit kolem té zóny, kde je už teď ale obrovský, bez nějaké rozumné alternativy.“

ilustrační snímek

Redakce iDNES.cz už dříve pořídila anketu mezi představiteli jednotlivých městských částí právě na téma zpoplatnění vjezdu do centra Prahy. Většina je proti.

Anketa: Jak by vaše radnice zareagovala v případě, že by Praha 1 zpoplatnila průjezd Malou Stranou a Smetanovým nábřežím?

Ondřej Matěj Hrubeš (ODS), radní Prahy 6 pro dopravu
Pro Prahu 6 by to znamenalo, že musí intenzivně jednat s magistrátem, aby došlo k zásadnímu zvýšení ceny hodinového parkování v centrální části Prahy 6, abychom se nestali levným parkovištěm pro Středočechy, a zároveň došlo k většímu vymáhání pokut za špatné parkování. Není přípustné, aby se problém Prahy 1 jen přelil k nám. Zároveň budeme žádat magistrát, aby začal v ranních špičkách omezovat počet přijíždějících vozidel ze Středočeského kraje, například pomocí světelných signalizací.

Ondřej Rut (Strana zelených), místostarosta pro dopravu Prahy 3
Zpoplatnění průjezdu by na Prahu 3 nemělo velký vliv na rozdíl od jiných městských částí. Omezení dopravy musí být plánováno systémově na úrovni hlavního města. Žádoucí snížení objemu tranzitní dopravy pro jednu městskou část zpravidla znamená zhoršení pro jinou. Proto o takovém omezení nemůže žádná městská část rozhodovat sama. Byl by to nebezpečný precedent. To říkám s plným pochopením a podporou pro snahy o omezení tranzitu zrovna na Malé Straně a Smetanově nábřeží.

Tomáš Halva (TOP 09), radní Prahy 2 pro dopravu
Návrh vnímám jako velmi nešťastný a nesystémový. Tranzitní doprava trápí nejen Prahu 1, ale i další centrální MČ. Prahu 2, na jejímž území se nacházejí celoměstsky zásadní dopravní tahy, nevyjímaje. Tranzitní doprava prochází také dalšími lokalitami obytného charakteru, jako je Rašínovo nábřeží, náměstí Míru a další. Tady všude žijí tisíce obyvatel, které tranzitní doprava také trápí. Omezení, které radnice Prahy 1 navrhuje, sem přivede denně další tisíce automobilů, s čímž rozhodně jako radní nemohu souhlasit. Pokud podpořit omezení zbytné tranzitní dopravy, tak takové, které bude centrum města řešit systémově a jako celek. Nikoli jen omezením ve vybraných ulicích.

Mikuláš Pobuda (ODS), radní Prahy 10 pro dopravu
Na to bychom asi pozitivně reagovali, pokud by byl dokončený Pražský okruh, pak by to totiž dávalo smysl. Do té doby takovouto myšlenku považuji za bezpředmětnou a nejsem si zcela jist, zdali by Pražané takovýto krok kvitovali. Nedávalo by to totiž smysl. V případě, že nebude vnější okruh a za průjezd centrem by se mělo platit, bude těžké takovou věc obhájit.

Tomáš Holeček (ODS), radní pro dopravu Prahy 9
Pokud bychom zavedli systém zpoplatnění ulic, nikdo nezabrání starostům z jiných městských částí, aby postupovali stejně. Na samotném konci procesu bude naprosto nepřehledný systém zpoplatňování v různých městských částech. Vznikl by takový „guláš“, že by na to elektronické bankovnictví bylo krátké. Dovedeno ad absurdum, kdybychom zpoplatnili naši Poděbradskou, byli bychom rázem asi nejbohatší městská část. Bez diskusí je, že město musí napnout všechny síly, aby pomohlo ŘSD dokončit Pražský okruh a dobudovalo vnitřní okruh. Pak bude možné definitivně a efektivně vyřešit dopravu v centru města.

Jaroslav Míth (ODS), radní Prahy 4 pro dopravu
Pokud se zpoplatnění bude týkat průjezdu pouze těmito lokalitami, tak ze strany naší městské části nebudeme přijímat žádná opatření. Pro nás je klíčový průjezd přes Severojižní magistrálu, kde by se omezení přeneslo přes Nuselský most až do Prahy 4. Toto zatím naštěstí navrhováno není. Dané lokality se u nás projeví v dopravě pouze na Podolském nábřeží a tady je kritická na pár let oprava Barrandovského mostu. Proto bychom striktně požadovali toto zpoplatnění realizovat až po ukončení oprav.

Tomáš Slabihoudek (TOP 09), radní Prahy 8 pro dopravu
Zatím probíhá diskuse a neznáme finální podobu návrhu. Ale samozřejmě nechceme, aby toto opatření mělo negativní dopady na provoz v Karlíně, Libni či dalších částech Prahy 8. Pochopitelně se naskýtá logická otázka, zda v případě, kdy bude nějakým způsobem zpoplatněn průjezd v části Prahy 1, se neotevře pomyslná Pandořina skříňka, kdy i další městské části budou žádat o zpoplatnění vysoce tranzitních dopravních tepen na svém území. V Praze 8 by to mohl být případ zpoplatnění tranzitní dopravy např. v oblasti Karlína.

Pavel Zelenka (Praha sobě), místostarosta pro dopravu Prahy 7
Musíme se rozhodovat na základě dat a ta jednoznačně říkají, že z omezení tranzitu centrem bude mít prospěch drtivá většina obyvatel města, protože se přestane zpožďovat tramvajová doprava. Podle měření a modelů, které si Praha nechala zpracovat, se tranzitující automobily přesunou na páteřní komunikace, kam patří, a navýšení nepřesáhne v Blance či na magistrále pár jednotek procent. Žádná apokalypsa nenastane. Omezení tranzitu centrem mělo nastat už současně s otevřením tunelu Blanka, který stál 40 miliard a jehož smysl na plakátech obhajovala hesla „Auta patří pod zem.“ Takže nyní by došlo jen ke splnění tehdejších slibů.

Milan Kryl (Piráti), místostarosta pro dopravu Prahy 5
Pro rezidenty Prahy 5 z oblasti od Újezdu k náměstí Kinských chceme vyjednat výjimku, tedy stejné podmínky, jako budou mít rezidenti Prahy 1. Zatímco ostatní budou mít možnost volby, jet ze Smíchova do Holešovic zadarmo tunely nebo si zaplatit za průjezd Malou Stranou, tak pro obyvatele popsané oblasti nedává smysl jet opačně nejprve na Smíchov, aby se pak dostali do tunelu.

Poznámka: Anketa byla pořízena na konci června, neodráží tak aktuální informace o zavedení zpoplatněného vjezdu do centra Prahy.

Autoři: ,