Čtvrtek 26. listopadu 2020svátek má Artur 2 °C zataženo Předplatné LN
Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Praha chce ušetřit, metro D naváže na 'céčko'

Jménem Tonda byl 21. března na staveništi metra v Praze na Vypichu pokřtěn nový stroj TBM, kterým bude ražena trasa pražského metra V.A. (Dejvická - Motol).  | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Jménem Tonda byl 21. března na staveništi metra v Praze na Vypichu pokřtěn nový stroj TBM, kterým bude ražena trasa pražského metra V.A. (Dejvická - Motol). | foto: ČTK

PRAHA Praha uvažuje o jiných variantách výstavby plánovaného metra D, které by mělo obsloužit především sídliště na jihu metropole. Podle návrhu, který pro Prahu vypracoval Metropojekt, by mohlo být metro nejprve vystavěno od stanice Pankrác na jih jako větev současné trasy C.

Výstavba by tak byla o deset miliard korun levnější, než se původně odhadovalo. Možností je i původní vedení trasy s využitím stejných technologií jako u provozovaných tras.

ČTĚTE TAKÉ:

Metro D mělo podle původního plánu vést z náměstí Míru přes Pankrác do stanice Depo Písnice. Nové metro se mělo od současného výrazně lišit v použitých technologiích. Počítalo se se soupravami bez strojvedoucích, které by byly napájeny shora, i s jiným rozchodem kolejnic. Součástí úseku dlouhého asi 10,6 kilometru mělo být deset stanic a nové depo. Kvůli nedostatku peněz ale Praha loni oznámila, že plánování nové trasy zastaví.

Nová trasa D

Nová trasa D by měla obsloužit několik sídlišť v oblasti Krče, Lhotky, Libuše, Nových Dvorů a Písnice a další spádové oblasti. Odlehčit by měla lince C. Pokud bude vybudována jen od Pankráce na jih, nenabídne ale dopravní variantu k Nuselskému mostu, který bude potřeba v budoucnu opravit.

Nová varianta z Pankráce do Písnice, na kterou upozornil deník MF Dnes, by mohla stát 24,524 miliardy korun. To je o 10,23 miliardy méně než odhadoval původní návrh. Úsek by byl zřejmě rozdělen na dvě etapy, a to Pankrác - Nové Dvory a Nové Dvory - Depo Písnice. Využívány by byly stejné soupravy metra, které nyní jezdí na trase C, používány by byly i stejné technologie. Podle Metroprojektu by se ušetřilo také tím, že by nebylo nutné stavět samostatné depo a dispečink pro tuto trasu či přestupní stanici na Pankráci.

Konec megalomanství

"Nově předložená varianta linky D je pro Prahu, alespoň dle mého názoru, výhodná. Připravený návrh, který budu s kolegy samozřejmě ještě probírat, obsahuje výrazné úspory a nejeví se tak megalomansky jako doposud představovaná varianta," uvedl k tomu pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). "Samozřejmě musíme v další fázi projektu rozpracovat podrobné technické řešení, a to včetně dopravně-inženýrského posouzení nové varianty, ale já osobně věřím, že tato varianta je realizovatelná a získá si podporu všech stran," uvedl ředitel dopravního podniku Vladimír Lich.

Podle návrhu Metroprojektu by bylo možné postavit i téměř celý úsek Pankrác - Depo Písnice najednou s tím, že by se v některých stanicích zatím nezastavovalo. Možností je i původní uspořádání trasy s přestupem na Pankráci s využitím současného vozového parku a stejných technologií.

,

Neschopní ať zkrachují a pražská smetánka čte knihy, vzkazuje prezident

Rastislav Maďar. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Česká republika se potýká s rekordními nárůsty potvrzených případů koronaviru, vláda zavádí mimořádná opatření a...

Umírají lidé, kteří mohli žít, říká lékař a spoluautor výzvy Jiří Sagan

Rastislav Maďar. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Jedním ze tří autorů výzvy k ­lidem, aby dodržovali hygienická opatření, a zároveň žádající některé lékaře, ať je...

Svou sportovní kariéru považuji za ztrátu času, hodnotí minulost Hlaváčová

Rastislav Maďar. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Držitelka světového rekordu v přeplavání kanálu La Manche pokořila řadu dalších met a získala spoustu významných...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!