11. června 2012 15:18 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Praha chce ušetřit, metro D naváže na 'céčko'

Jménem Tonda byl 21. března na staveništi metra v Praze na Vypichu pokřtěn nový stroj TBM, kterým bude ražena trasa pražského metra V.A. (Dejvická - Motol).  | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Jménem Tonda byl 21. března na staveništi metra v Praze na Vypichu pokřtěn nový stroj TBM, kterým bude ražena trasa pražského metra V.A. (Dejvická - Motol). | foto: ČTK

PRAHA Praha uvažuje o jiných variantách výstavby plánovaného metra D, které by mělo obsloužit především sídliště na jihu metropole. Podle návrhu, který pro Prahu vypracoval Metropojekt, by mohlo být metro nejprve vystavěno od stanice Pankrác na jih jako větev současné trasy C.

Výstavba by tak byla o deset miliard korun levnější, než se původně odhadovalo. Možností je i původní vedení trasy s využitím stejných technologií jako u provozovaných tras.

ČTĚTE TAKÉ:

Metro D mělo podle původního plánu vést z náměstí Míru přes Pankrác do stanice Depo Písnice. Nové metro se mělo od současného výrazně lišit v použitých technologiích. Počítalo se se soupravami bez strojvedoucích, které by byly napájeny shora, i s jiným rozchodem kolejnic. Součástí úseku dlouhého asi 10,6 kilometru mělo být deset stanic a nové depo. Kvůli nedostatku peněz ale Praha loni oznámila, že plánování nové trasy zastaví.

Nová trasa D

Nová trasa D by měla obsloužit několik sídlišť v oblasti Krče, Lhotky, Libuše, Nových Dvorů a Písnice a další spádové oblasti. Odlehčit by měla lince C. Pokud bude vybudována jen od Pankráce na jih, nenabídne ale dopravní variantu k Nuselskému mostu, který bude potřeba v budoucnu opravit.

Nová varianta z Pankráce do Písnice, na kterou upozornil deník MF Dnes, by mohla stát 24,524 miliardy korun. To je o 10,23 miliardy méně než odhadoval původní návrh. Úsek by byl zřejmě rozdělen na dvě etapy, a to Pankrác - Nové Dvory a Nové Dvory - Depo Písnice. Využívány by byly stejné soupravy metra, které nyní jezdí na trase C, používány by byly i stejné technologie. Podle Metroprojektu by se ušetřilo také tím, že by nebylo nutné stavět samostatné depo a dispečink pro tuto trasu či přestupní stanici na Pankráci.

Konec megalomanství

"Nově předložená varianta linky D je pro Prahu, alespoň dle mého názoru, výhodná. Připravený návrh, který budu s kolegy samozřejmě ještě probírat, obsahuje výrazné úspory a nejeví se tak megalomansky jako doposud představovaná varianta," uvedl k tomu pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). "Samozřejmě musíme v další fázi projektu rozpracovat podrobné technické řešení, a to včetně dopravně-inženýrského posouzení nové varianty, ale já osobně věřím, že tato varianta je realizovatelná a získá si podporu všech stran," uvedl ředitel dopravního podniku Vladimír Lich.

Podle návrhu Metroprojektu by bylo možné postavit i téměř celý úsek Pankrác - Depo Písnice najednou s tím, že by se v některých stanicích zatím nezastavovalo. Možností je i původní uspořádání trasy s přestupem na Pankráci s využitím současného vozového parku a stejných technologií.

ČTK, Lidovky.cz

Moje dcera má dvě mámy. Mám na to právo?
Moje dcera má dvě mámy. Mám na to právo?

Jsem mámou jedné úžasné holčičky, která si žije ve svém batolecím světě a nic ji netrápí. To však bohužel nemohu úplně říct o sobě, tak jsem se rozhodla se ze svých obav a pochyb aspoň vypsat.