20. července 2019 11:43, aktualizováno  17:41 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Praha uzavřela lanový most na Jižní spojce, provoz bude obnoven až v neděli odpoledne

Statické a dynamické zátěžové zkoušky lanového mostu na Jižní spojce. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Statické a dynamické zátěžové zkoušky lanového mostu na Jižní spojce. | foto:  Michal Sváček, MAFRA

PRAHA Půl hodiny před sobotním polednem začala uzavírka lanového mostu na Jižní spojce v Praze. Technická správa komunikací (TSK) ho uzavřela pro veškerou dopravu kvůli zátěžovým testům a měřením nosných lan nutným pro jeho opravu. Most bude uzavřen do nedělních 14:00.

Objížďka vede obousměrně Švehlovou a Průmyslovou ulicí, kde proto v sobotu zhoustla doprava. Řidiči by si podle TSK měli najít i jiné objízdné trasy a úseku se úplně vyhnout. Větší komplikace v dopravě se ale zatím neobjevily, řekla kolem 17:30 mluvčí TSK Barbora Lišková. Další víkendová zkouška čeká lanový most za dva týdny.

Zavěšený silniční most převádí dopravu nad železnicí mezi Zahradním Městem a Strašnicemi. „Sobotní akce je unikátní zejména ve svém rozsahu. Jedná se o první kompletní uzavírku lanového mostu,“ řekl novinářům generální ředitel TSK Jan Sinčák.

Měření se týkají zejména 52 lan, která nesou tři střední zavěšená pole mostu. Jejich celková délka je 3000 metrů, nejkratší lano měří 30 a nejdelší 90 metrů. Lana snímají měřidla, která se pomalu posouvají po celé jejich délce. „Dokážeme z magnetizací lana poznat, jaké je v něm napětí, ale i korozní úbytky,“ vysvětlil statik firmy Inset, která měření provádí, Ludvík Hegrlík. Právě rez na lanech může stav mostu významně ovlivňovat.

Podle dokumentu zveřejněného ve věstníku veřejných zakázek práce vyjdou na 25,6 milionu korun. Kromě měření lan čekají most také zatěžovací zkoušky. Po setmění na most najede několik plně naložených nákladních aut, celkem budou vážit zhruba 500 tun. Zkoumá se také frekvence kmitání mostu, kterou mohou odborníci porovnat se stejnými zkouškami před jeho otevřením. „Uvidíme, jak most stárne,“ dodal Hegrlík.

Diagnostika má za úkol odhalit slabá místa stavby, vliv počasí na chování konstrukce a také vytvořit model nosnosti. Podle Sinčáka výsledky pomohou stanovit další postup ohledně údržby a rekonstrukce mostu. Závěrečnou zprávu bude mít TSK v únoru 2020. Přípravy trvaly několik měsíců, podílely se na nich stovky lidí.

Dopravní omezení ve dvou levých pruzích je na mostě už od začátku července. Toto omezení potrvá do 16. srpna. Od 8. července navíc silničáři opravují protihlukové stěny na Spořilově v úseku mezi Sliačskou a Chodovskou ulicí. Loni modernizovali nedalekou stěnu začínající za nájezdem od Spořilova a letos práce pokračují. Do konce roku TSK postaví asi 700 metrů dlouhou novou stěnu.

Kompletní uzavírka mostu ovlivní dopravu na části Jižní spojky, po které denně projede téměř 100 000 vozidel, z toho přes 15 000 kamionů. Na situaci proto dohlížejí policisté. V sobotu odpoledne se ale podle mluvčí TSK Liškové neobjevily v okolí uzavírky žádné větší problémy. Doprava zhoustla podle očekávání na objízdné trase v Průmyslové a Švehlově ulici a také na Štěrboholské spojce, kde však provoz navíc komplikují na několika místech práce na silnici, řekla mluvčí kolem 17:30.

Lanový most je jedním z mladších pražských mostů, zprovozněn byl v roce 1997. V roce 2008 pracovníci TSK odhalili závažné poškození, kvůli kterému nejprve na most nesměly nákladní vozy nad šest tun, poté byl po několik dní uzavřen pro veškerou dopravu. Tehdy se tvořily dlouhé kolony, komplikace způsobovala zejména nákladní doprava, která využívá Jižní spojku místo nedokončené části Pražského okruhu.

ČTK

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!