Sobota 4. května 2024, svátek má Květoslav
130 let

Lidovky.cz

Praha vymění tramvajové koleje za levnější, železniční

Česko

PRAHA Pražský dopravní podnik začne při opravách tramvajových tratí vyměňovat stávající koleje za nové kolejnice typu S49, které se používají především na železnici. Jedním z důvodů je úspora finančních nákladů. Podle některých odborářů ale kola pražských tramvají nejsou na ježdění po nových kolejnicích vhodná, a pokud nebudou upravena, mohou vykolejit.

Výměna celé tramvajové sítě podle nich může stát až 15 miliard korun, další stamiliony si vyžádá úprava kol.

První tratí, kde by měly být nasazeny železniční koleje, je úsek KbelskáLehovec, který se začne opravovat na začátku března. Podle Jana Šurovského, šéfa Dopravní cesty tramvaje DPP, se s jejich zavedením počítá také na trati mezi Kotlářkou a sídlištěm Řepy, která se má opravovat rovněž letos.

„Jedná se o projekt, který řešíme dva a půl roku,“ uvedl Šurovský. Podle něj byla kombinace současných pražských kolejnic a tramvajových kol vyprojektována v 90. letech minulého století. Teprve časem se prý ukázalo, že toto řešení není optimální a že kola trať především v zatáčkách poškozují. Dopravní podnik je navíc v případě současných kolejnic závislý na jediném dodavateli, který tento typ vyrábí. Tím jsou Třinecké železárny.

Bez úpravy hrozí vykolejení Podle Šurovského mají železniční kolejnice několik výhod. Jsou levnější, vyrábí je více dodavatelů a provoz na nich je méně hlučný než na současných tratích. Provoz na železničních kolejích je podle něj ověřen na tratích v Česku i v zahraničí.

Někteří odboráři dopravního podniku ale s výměnou kolejnic nesouhlasí. Podle nich v době, kdy budou zároveň v provozu současné a železniční koleje, se budou kola a kolejnice vzájemně poškozovat a znehodnocovat. Náklady na výměnu kolejí na celém území města navíc odhadují až na 15 miliard korun. „Pokud je město připraveno dát do toho peníze, pak s tím nemám problém. Pokud ale peníze nebudou, je lepší s výměnou vůbec nezačínat,“ tvrdí poradce ředitele dopravního podniku a bývalý odborář Antonín Dub.

Kvůli železničním kolejím musí navíc podnik pomocí soustruhu změnit tvar kol, jinak podle odborářů hrozí vykolejení. Na celý vozový park má ale dopravní podnik pouze jeden soustruh. Odboráři tedy odhadují, že pořízení dalších soustruhů a údržba nového tvaru kol si vyžádá náklady v řádech stovek milionů korun. „Projekt odmítáme, protože není dobře připraven. Žádáme jeho okamžité zastavení,“ uvedl Petr Pulec, předseda odborového sdružení pražských dopraváků.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!