Ve čtvrtek před 9 hodinou ranní došlo k masivnímu výpadku elektřiny. V centru města nejezdily tramvaje, na chvíli se zastavila taky linka metra C. Zhruba po hodině výpadku byla rozvodna Chodov, kde k technickému problému došlo, opět pod napětím.
Výpadek elektřiny podle Šuly způsobila ochrana poklesu tlaku plynu. „Protože je ta rozvodna zapouzdřená a plyn tam působí jako izolant. V případě jeho poklesu by došlo k závažnému poškození zařízení, proto se to musí hlídat. Ta ochrana nám vypla,“ popisuje v pořadu Impulsy Honzy Benešovského šéf dispečerů ČEPS nastalý technický problém.
Po následné kontrole ale bylo podle Šuly zjištěno, že rozvodna je provozuschopná a všechny části mají tlak v pořádku. Hodinu po vzniku závady ji tak mohli opět zprovoznit. „Měli jsme připraveno záložní napájení z rozvodny Řeporyje. Na tu bylo postupně přesouváno zatížení celé Prahy,“ popisuje situaci před obnovením rozvodny Chodov.
Že by se jednalo o blackout, si Šula nemyslí. „Byla to technická závada na rozvodně, jejíž příčinu zjišťujeme,“ upozorňuje. Dodává, že příčiny přijíždějí zkoumat i specialisté ze zahraničí. Rozvodna je totiž podle šéfa dispečerů relativně nová.
Blackout by podle Šuly musel znamenat velký výpadek zasahující velkou část republiky či více zemí najednou. „Všichni se snažíme dělat vše pro to, aby k něčemu takovému nedošlo. Za minulý rok byly v evropském systému asi tři velké systémové poruchy. Ani jedna k blackoutu nevedla,“ tvrdí ředitel dispečerů ČEPS. Ze závad ale podle Šuly vždy vyplyne ponaučení ke zlepšení procesů i technických a organizačních opatření, aby tak možnému blackoutu zabránilo, nebo aspoň minimalizovalo jeho dopad.
Riziko možného blackoutu podle Šuly nelze zcela vyloučit, nejedná se ale o pravděpodobný jev. „Ve zcela výjimečných situacích se může stát, že by k něčemu takovému došlo. Nechci to zakřiknout, ale v Evropě už dlouho žádný velký blackout nebyl,“ uzavřel.
K výpadkům elektřiny na rozvodně Chodov došlo podle šéfa dispečerů několikrát v letech 2013 a 2014. „Od té doby byla rozvodna zcela přestavěná, technologie je dnes úplně nová. Je v provozu od roku 2018,“ řekl Šula.