Neznamená to samozřejmě, že by znalosti nebyly důležité. Obzvlášť u technických oborů jsou stěžejním kritériem pro přijetí či odmítnutí kandidáta. Hlavní roli ale hraje osobnost uchazeče o zaměstnání, jeho schopnost adaptovat se na zcela nové podmínky a také chuť osvojovat si nové znalosti a postupy.
V českých podmínkách nejsou příliš vnímány rozdíly v úrovni jednotlivých vysokých škol. Nestává se, aby zaměstnavatel, který si hledá zaměstnance prostřednictvím personální agentury, trval na určité vysoké škole. Výjimkou jsou pouze obory, které se u nás studují jen na jedné konkrétní vysoké škole.
Z hlediska zaměstnavatele je mnohem důležitější, zda a jakým způsobem projevoval daný absolvent zájem o studovaný obor. Jestli např. o prázdninách získával praxi v prostředí blízkém budoucímu pracovnímu zařazení, nebo investoval do studia cizích jazyků (např. několikaměsíční studijní pobyty v zahraničí). Velmi dobrou vizitkou je také spolupráce s některými podniky během praxe, např. řešení konkrétních problémů z praxe v rámci ročníkových prací apod. Spousta firem má propracovaný způsob spolupráce se studenty již od třetích či nižších ročníků. Účast v takových programech vždy deklaruje zájem studenta o obor, navíc je samozřejmě zdrojem cenných zkušeností.
V současné době existují také programy, které absolventy vysokých škol – budoucí manažery – připravují na vstup do praxe. Jedním z nich je např. Master Management Program, na kterém se spolupodílí několik prestižních zaměstnavatelů (ČSOB, Volkswagen, AT&T, OTP Bank, Dell).
***
Velmi dobrou vizitkou je spolupráce s podniky, například na řešení problémů z praxe v rámci ročníkových prací
O autorovi| Autorka je nezávislým konzultantem v oblasti lidských zdrojů