Ačkoliv po náplavkách od hotelu Hilton až po Železniční most oficiálně vedou městské cyklostezky, zatím zůstávaly téměř nevyužívané. Povrch dovoloval sjízdnost jen horským kolům se zkušenými jezdci v sedle. Cyklisté se proto raději proplétali mezi auty na nábřeží.
„Dlažba s velkým rozměrem kostek i zaobleným povrchem se blíží proslulým kočičím hlavám a dopravní režim téměř neomezující automobily vedl k výrazné neoblibě náplavek mezi cyklisty,“ uvedl radní pro životní prostředí Petr Štěpánek. Problém má vyřešit zřízení speciálního koridoru pro cyklisty, který se bude skládat ze dvou jízdních pruhů tvořených neklouzavými, ale hladkými kamennými deskami a vnitřním pásem s drobnou dlažbou, která bude sloužit pro předjíždění a objíždění.
Vyhozené miliony?
Za nevyhovující stav může především skutečnost, že se komise pro cyklistickou dopravu nedohodla s památkáři na typu dlažby. „Zavedení sjízdných pruhů samozřejmě vítáme, ale oněch třináct milionů považujeme za zbytečně vyhozené peníze. Zvláště v situaci, kdy nedostatek peněz je hlavním argumentem, proč se nemůže ve městě zřizovat více cyklostezek,“ domnívá se Michal Křivohlávek z iniciativy Auto mat, která prosazuje zájmy cyklistů.
Podobná situace jako při rekonstrukci náplavek se opakovala i letos v létě při generální opravě Štefánikova mostu, která ochromovala dopravu v celém městě. Na pruh pro cyklisty město zapomnělo, ačkoliv se už dříve zavázalo na ně myslet při všech nových stavbách i rekonstrukcích silnic. Přestože primátor Pavel Bém slíbil, že město chybu do listopadu napraví, pruh pro cyklisty chybí stále. „I když se to nyní domaluje, nikdy to nebude ideální, jako kdyby cyklistickou dopravu zohlednil už inženýr při projektu rekonstrukce,“ myslí si Křivohlávek.