Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Pražská doprava se hroutí

Česko

  9:00
PRAHA - Koncentrace oprav nejrušnějších tepen ve městě přinesla řidičům desítky minut v kolonách. Úředníci se hájí, že nepovolili více uzavírek než obvykle.

Magistrála. foto: Lidové noviny

Most Barikádníků, Palackého náměstí, Letenský tunel, Jižní spojka. Jedny z nejfrekventovanějších komunikací ochromily v posledních dnech uzavírky kvůli opravám. Situace na silnicích, na nichž se tvoří kolony i za běžného provozu, je nyní při svedení dopravy do jednoho pruhu neúnosná.

Cesty přes centrum Prahy se z dvaceti minut v mnoha případech protahují i na hodinu a půl. Lépe na tom nejsou ani cestující městské hromadné dopravy. Výluky a objížďky postihly více než polovinu linek tramvají. Práce na dotčených silnicích a mostech přitom potrvají minimálně do konce srpna, v případě Palackého náměstí se protáhnou až do konce září.

Úředníci z dopravního odboru pražského magistrátu, kteří uzavírky koordinují a schvalují, tvrdí, že jde o nezbytné opravy, které navíc nelze uskutečnit jindy. „Ano, nejmenší provoz je v lednu, ale to není možné stavět. V červenci a srpnu provoz alespoň mírně klesá, proti červnu a září asi o deset procent,“ uvedl ředitel dopravního odboru Jan Heroudek s tím, že Pražany na dovolené nahradí v ulicích naopak turisté.

Dopravní omezení v současné době trápí řidiče na celkem šestnácti místech v Praze. Podle Heroudka ale dělají skutečné problémy jen čtyři: dlouhodobá uzavírka Štefánikova mostu a výrazné omezení provozu na Palackého náměstí, části Jižní spojky a na mostě Barikádníků. „O kolapsu se šíří fámy. Slyšel jsem například, že se nedá nijak dostat ze severní terasy. To je nesmysl. V Holešovičkách se sice kolony tvoří, ale každý může využít metro nebo jiné trasy,“ tvrdí Heroudek.

Řidiči, kteří už od minulého týdne tráví ve stojících autech v přeplněných ulicích desítky minut, ale vnímají dopravní kolaps jako tvrdou realitu. Pátý nejvyšší stupeň dopravního provozu, kdy auta v podstatě stojí a popojíždí jen velmi pomalu, panoval včera téměř celý den v úseku mezi Výtoní, Palackého náměstím a Rašínovým nábřežím, jen o stupeň volněji bylo většinu dne na mostě Barikádníků nebo na Jižní spojce.

Lidé, kteří potřebují cestovat přes Prahu, si nepomohou ani tehdy, když vymění osobní auto za hromadnou dopravu. Bez potíží jede jen metro. Autobusy brzdí stejně jako auta kolony, osmnáct z celkem pětatřiceti tramvajových linek je odkloněno mimo své pravidelné trasy, dvě linky, 7 a 21, jsou zrušeny docela. „Člověk nemusí být odborník, aby viděl hloupost, že uzavírky postihují veřejnou i osobní dopravu zároveň,“ domnívá se zastupitelka za Stranu zelených Petra Kolínská, která se pražskou dopravní situací dlouhodobě zabývá.

Podle Jana Heroudka nelze výluky v osobní i veřejné dopravě lépe zkoordinovat. „Vždy povolujeme skutečně jen ty nejnutnější opravy. Žádostí investorů o povolení různých uzavírek několikanásobně více zamítáme, než povolujeme.“